Devět žíznivých otázek kojící maminky

S pitným režimem to nikdy nebylo snadné. Nalít do sebe denně doporučené dva litry tekutin je pro řadu z nás skoro nadlidský úkol.
Devět žíznivých otázek kojící maminky
Nenažunkej se před obědem, pak nebudeš jíst!“ slýchávali jsme v dětství varování rodičů. Když nám pak skočila za krk dospělost, karty se obrátily. Pro změnu jsme kritizováni, že svá těla nezavlažujeme dostatečně kvalitně. A je to pravda. Jenže co dělat, když tu žízeň opravdu nepociťujeme?! Odbornice na výživu Jarmila Mandžuková doporučuje už v těhotenství maminkám – jejichž pitný režim za bezdětna vypadal následovně: ráno tři hlty čaje, dopoledne káva, odpoledne sklenička minerálky a pak až do večera, kromě jedné vodové zmrzliny nebo jablka, utrum –, aby se k pití nutily.
 
1. Kolik tekutin mám denně vypít?
Optimální jsou 2–3 litry. Jestliže není zajištěn dostatek vhodných tekutin, může dojít k zásadnímu omezení produkce mléka.
 
2. Je jedno, jestli vypiji naráz lahev minerálky, nebo ji spíš mám ucucávat po celý den?
Pijte, nikoliv nárazově, ale průběžně během celého dne.
 
3. Jak ale vlastně poznám, že dost piji?
Podle moče. Měla by být jemně nažloutlá. Pokud je sytě žlutá, může to znamenat, že jste dehydrovaná.
 
Klepněte pro větší obrázek4. Co pít, aby se do těla dostalo vše potřebné?
Především kvalitní neperlivou vodu, zelené, ovocné a bylinkové čaje nebo 100% džusy ředěné vodou. K občasnému pití se doporučují i minerální vody, zejména s vysokým obsahem vápníku a hořčíku, ale s nízkým obsahem sodíku.
 
5. Čemu se mám raději vyhnout?
Veškerému alkoholu, zvláště v prvních měsících kojení. Vhodné nejsou ani ochucené nápoje a sladké limonády.
 
6. Platí, že „mléko je na mléko“?
Neplatí. Pití kravského mléka tvorbu mateřského mléka nijak nepovzbudí, a navíc některé děti reagují na mléčný cukr (laktózu), který se – byť v minimálním množství – do mateřského mléka dostane, bolením bříška či průjmem. Vhodnou alternativou jsou pro kojící maminku rostlinná mléka. Je možné koupit například mléko ovesné, rýžové, sójové, a to jak sušené, tak i tekuté.
 
7. Jsou sušené nápoje pro kojící ženu opravdu tak úžasné?
Ano. Kvalitu mateřského mléka lze do značné míry ovlivnit vhodným složením stravy. Jedná se zejména o dostatečný přívod vápníku, železa, jodu a řady vitaminů, zejména kyseliny listové. Protože se ale ne vždy daří tyto důležité látky přijímat běžnou stravou, je možné zajistit jejich přívod speciálními sušenými mléčnými nápoji určenými pro těhotné a kojící ženy. Tyto sytící nápoje mají hned několik plus. Působí na posilování imunitního systému, podporují krvetvorbu, obsahují všechny důležité látky v optimálním poměru, započítávají se do pitného režimu a navíc i skvěle chutnají. Zakoupíte je v lékárně.
 
8. Jaké bylinkové čaje jsou nejvhodnější?
Ty, které jsou speciálně určené pro těhotné a kojící maminky. Na trhu je jich celá řada. Jejich základním složkou je fenykl, anýz a kmín, dále např. jitrocel, kopřiva, heřmánek, jeřabina či meduňka. Nejenže stimulují tvorbu mateřského mléka, ale také zvyšují odolnost organizmu, působí pozitivně na trávení a podporují vylučování škodlivých látek. Účinné látky koření a bylinek přecházejí do mateřského mléka, a děťátko netrpí plynatostí a klidně spí.
 
9. Mohu si dopřát alespoň malý šálek kávy?
Ano, ale doporučuje se pít jen v minimálním množství, a když tak ihned po kojení. Při zvýšené konzumaci kávy může dítě špatně spát a být neklidné. 
 
Klepněte pro větší obrázekMýtus:
Čím víc maminka pije, tím víc mléka se jí tvoří.
Pravda:
Tato úměra v žádném případě neplatí. Naopak maminka, která se „přepíjí“, může mít žaludeční problémy a trpět otoky nohou.
 
Tip Betynky
Pití neslazených vod a čajů je otázka zvyku. Pokud vám ovšem neslazené nejede, a právě na tom shoří veškeré předsevzetí ohledně pitného režimu, doporučujeme Korunní, slazenou sukralózou.
Výhody sukralózy:
• Chuťově se ze všech sladidel nejvíce blíží cukru, nemá pachuť. Při posuzování sladké chuti nápojů nebyla polovina ochutnávajících schopna odlišit nápoj slazený cukrem od nápoje slazeného sukralózou.
• Je vhodná pro všechny typy nízkoenergetických diet, protože nemá žádné kalorie.
• Je vhodná pro spotřebitele postižené diabetem obou typů, neovlivňuje hladinu inzulinu v krvi.
 
Malý receptář domácích bylinkových nápojů
…které podporují tvorbu mateřského mléka, zabraňují nadýmání a napomáhají trávení.

Fenyklový čaj
Lžičku drceného fenyklového semene zalijte 125 ml vody, nechte přejít var odstavte a nechte 15 minut stát. Čaj pijte teplý, dva šálky denně.

Anýzový čaj
Lžičku rozdrcených semen anýzu zalijte 125 ml vařící vody, zakryjte, nechte 5–10 minut stát a poté sceďte.

Anýzové mléko

1 lžičku anýzu a 125 ml mléka povařte asi 10 minut a sceďte. Pijte dvakrát denně, nejlépe ráno a večer.

Babiččin čaj

Po 1 lžíci kmínu, anýzu a fenyklu promíchejte a polévkovou lžíci dejte do 300 ml studené vody, přiveďte k varu, povařte 3 minuty a odstavte. Nechte asi 10 minut odpočinout, sceďte a pijte dvakrát denně vždy po jídle. 
 
Text: Jarmila Mandžuková - odbornice na výživu
 

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře