Maminka.czDětské boty

„Dětská bota by měla být lehká, ohebná, bez podpatku,“ říká fyzioterapeut Lukáš Klimpera

Markéta Novák Matějková 29.  7.  2016
Podle Lukáše Klimpery by bota měla také co nejméně limitovat přirozenou funkci nohy. Co dalšího si myslí o dětské noze a dětské obuvi nám prozradil na semináři Správnou chůzí ke zdravému tělu, který pořádala Škola mámy v rámci svého letního cyklu seminářů pro aktivní mámy a jejich děti.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Nohy nás nosí celý život. Denně ujdeme průměrně 7 500 kroků, za život zhruba 30 tisíc kilometrů. Současné statistiky uvádějí, že 85 % prvňáčků nastupuje do školy s abnormalitou nohy. Přitom většina těchto dětí se narodí se zcela zdravými chodidly. 

Co se tedy děje s naší nohou v prvních letech života? Jaká rozhodnutí ovlivňují její vývoj, a co mohou rodiče udělat pro zdravé nohy svých dětí? To jsou otázky, na které v průběhu semináře, který se konal pod širým nebem v Letenských sadech, odpovídal fyzioterapeut Lukáš Klimpera. My jsme této příležitosti využili a položili mu pár otázek.

Přečtěte si další články o dětské obuvi

Lukáš Klimpera

Lukáš Klimpera je povoláním fyzioterapeut. Jeho profesním zájmem se staly lidské nohy a s tím související vhodná obuv, která podporuje přirozenou funkci pohybového aparátu. Je zakladatelem společnosti Ahinsa Shoes, která vyrábí barefoot obuv.

Lukáši, jak by podle vás měla vypadat ideální dětská bota?

„Bota (nejen dětská) by měla co nejméně limitovat přirozenou funkci nohy, tzn. měla by naší noze umožnit pohybovat se jako naboso. V praxi to znamená, že by měla poskytovat dostatečný prostor pro centrované prsty (tj. stav, kdy osa prstu navazuje na osu kosti záprstní), měla by být lehká, ohebná a samozřejmě bez podpatku. Noha by měla mít možnost cítit terén a dokázat na něj reagovat, tzn. bota by měla mít tenkou a ve všech směrech flexibilní podrážku.

A co posilování nožní klenby – ano nebo ne?

„Důležité je nejprve uvědomit si, co vlastně nožní klenba je. Jedná se o skupinu kostí, které jsou spojeny vazy, kloubními pouzdry a přes které probíhá „tah svalů“, který nožní klenbu moduluje, nastavuje, aktivuje a stabilizuje. A právě tento „tah svalů“ je dám pohybovým programem v našem mozku, který tyto svaly ovládá. Můžeme tedy říci, že nožní klenba je primárně nastavena z našeho mozku.

Pokud naše noha může volně a  přirozeně pracovat, tak je i nožní klenba je přirozeně aktivována. Noha musí mít prostor pro svou přirozenou funkci. To znamená, že pokud zmáčkneme prsty, noha nemůže fungovat a „klenba má problém“. Pokud nohu sešněrujeme do pevné boty, ve které se nemůže hýbat, oslabí se svaly, ale především se vytrácí  pohybové vzorce odpovídající za nastavení a funkcí nejen nožní klenby. Je to stejné, jako když po několika měsících vyndáte ruku ze sádry - také jí necítíte, neovládáte a nemáte v ní takovou sílu jako v běžně používané ruce.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

I ruka má svou klenbu. Slyšeli jste někdy, že má někdo problémy s „plochoručím“? Jen velmi zřídka, protože naše ruce běžně používáme a klenba na ruce je zcela přirozenou záležitostí, a tak by tomu mělo být i na noze.

U většiny zdravých, přirozeně se vyvíjejících dětí tedy není potřeba nožní klenbu nějak speciálně cvičit. Klenba je automaticky aktivována přirozeným a pestrým bosým pohybem.

Pokud jsou ale v oblasti nožní klenby nějaké potíže, je vhodné zvolit takovou terapii, které řeší příčinu problému, tj. optimalizaci pohybových programů v mozku. Na rozdíl od často používaných vložek, které sice nožní klenbu pěkně nastaví, ale ve většině případů nedochází ke změně pohybových vzorců a noha se často stává ještě více pasivní a dysfunkční.

 

Veškeré pasivní prvky boty (vložky, podpory) mají smysl u dětí, které mají nějaké vážné vývojové nebo neurologické  postižení. Ale i tam je vhodné využít maximum jejich funkčního potenciálu a korigovat pouze tam, kde již dítě opravdu „nemůže“.

 

 

Navíc je potřeba přistupovat k našemu pohybovému aparátu komplexně, tzn. pokud je „problém“ v nožní klenbě, znamená to, že jsou „problémy“ i v jeho dalších částech.

Statistiky uvádějí, že přestože se většina dětí narodí se zdravýma nohama, tak až 85 % z nich má při nástupu do školy problém s abnormalitou nohy. Jaké jsou hlavní nešvary, kterých se jako rodiče dopouštíme? Na co si máme dát pozor?

Určitě je to výběr obuvi a pohybová aktivita dětí obecně. Pokud obuv nohy inhibuje, deformuje, omezuje a mění jejich nastavení, tak je to zásadní věc, která má vliv nejen na nohu, ale na pohybový aparát jako celek. Pro odraz, přenos síly, tlumení dopadu. Začínáme používat jiné pohybové vzorce než jsou fyziologické a to ve většině případů přináší v pozdějším věku různé chronické i akutní potíže pohybového aparátu.

Často řešíme boty, ale někdy zapomínáme na ponožky - pokud je ponožka příliš elastická a nožičku a prstíky stáhne a ty nemají prostor a možnost přirozené funkce, tak opět může dojít k omezení funkce nohy se všemi následnými negativními následky.

 


Další zásadní věc, o které se téměř nemluví, jsou plenky. I když jsem veliký příznivec ekologie, tak pokud dáme dítěti velké látkové plenky, můžeme zásadně omezit funkci jeho kyčelních kloubů. Dítě se chce například dostat dopředu, ale protože nemůže udělat pohyb v kyčelním kloubu, tak si mozek začne hledat jiné (alternativní a nefyziologické) pohybové vzorce, které se často „ukládají“ a dítě (posléze dospělý) se tímto způsobem pohybuje i když už plenky nemá.

Osvoboďte své nohy a vyzkoušejte barefoot neboli bosé boty

Ideální je podívat se na zcela bosé a nahaté dítě, jak se pohybuje v různých situacích a potom, když mu nasadíme oblečení a boty. Pokud vidíme nějakou změnu, je velice pravděpodobné, že právě ta část „vybavení“, kterou jsme dítěti nasadili mění jeho přirozenou hybnost.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Důležité je zmínit, že výše uvedené informace nemusí být vhodné pro každého. Jsou situace, místa a diagnózy, kdy je bosý pohyb nebo pohyb v barefoot obuvi zcela nevhodný a kdy je pevná ortopedická bota s různými vložkami, oporami a podporami zcela na místě a může dítěti zásadně pomoct.

Nečekejte, prosím také, že barefoot obuv za vás něco vyřeší – barefoot boty jsou jen a pouze boty konstruované tak, aby noha mohla fungovat co nejvíce jako naboso, ale to jak se pohybuje, je věc pouze našich pohybových vzorců a návyků.

Škola mámy

Pořadatelem semináře byla Škola mámy, která vytváří praktické a interaktivní semináře určené aktivním mámám a jejich dětem. Že jsou na seminářích děti vítány, můžeme jen potvrdit. Sama jsem jej absolvovala i s půlročním synem. Některé maminky přišly dokonce s více dětmi (to jsem si tedy netroufla, ale myslím, že by to nebyl problém). Další seminář s Lukášem Klimperou proběhne 11. srpna 2016 v rámci Letní Školy mámy, která zahrnuje několik seminářů a běží po celé léto.

Přečtěte si další články o dětské obuvi
Témata: Dětské boty, Ekologie, Mel B, Lehká, Kyčelní kloub, Celé léto, Akutní potíž, Byt, Pohybová aktivita, Lukas, Pohybový aparát, Fyzioterapeut, Barefoot obuv, Nožní klenba, Dostatečný prostor, Luk, Pohybový vzor, Vhodná obuv, Vložka, Pohybový program, Klenba, Půlroční syn, Letenské sady, Rika, Aktivní máma, Dětská obuv na Heureka.cz