Každý z nás dostane do života jiné karty, někdo lepší, někdo horší, ale ani ty nejlepší nám nebudou nic platné, když se nenaučíme pravidla a nedokážeme s nimi hrát. Podobně lze nahlížet i na vývoj dítěte,“ tvrdí MUDr. Zuzana Ludvíková. Šikovné a úspěšné je to dítě, kterému se rodiče dostatečně věnovali i přesto, že rozdané karty nebyly nijak zázračné.
Dostatečně podnětné láskyplné prostředí je klíčem ke správnému rozvoji dětského mozku a celkovému vývoji dítěte.
Vývoj mozku
V první polovině těhotenství se ze zárodečných buněk plodu vytvářejí neurony (4–8 tisíc za vteřinu), od druhé poloviny těhotenství neurony migrují a začínají se vzájemně propojovat. Toto propojení se nazývá synapse a lze ji přirovnat k jednotce aktivity mozku. Celý proces končí až někdy po dvacátém roce života, 83 % neuronálních spojení vznikne až po narození, jejich kvalitu tak můžete dostatečně stimulujícím prostředím do značné míry ovlivnit. „Normální vývoj mozku ovlivňuje kromě genetických faktorů i řada dalších zevních vlivů. Mezi ně patří výživa, fyzická aktivita (pohyb), socializace a mentální stimulace. Dostatečným pohybem dochází k lepšímu prokrvování a okysličování mozku, vyvážená výživa přispívá k jeho správnému růstu. Negativní vliv na vývoj mozku má dlouhodobě působící stres,“ popisuje lékařka.
Jak rozvíjet šikuly
První týdny a měsíce po narození se dítě doslova mění před očima. Každý den vás překvapí novou dovedností, každý den objevuje nový svět. Podle MUDr. Zuzany Ludvíkové lze vývoj dětského mozku rozdělit na dvě základní období: „Dětský mozek se nejvýrazněji vyvíjí od narození do šesti let. Obecně lze říci, že v období do tří let je důležitá multismyslová stimulace mozku, to znamená zapojení všech smyslů (zrak, sluch, čich, chuť a hmat). V období od tří do šesti let by měl být důraz kladen na rozvoj abstraktního a logického myšlení (nárůst slovní zásoby, nejrůznější hry atd.).“
Co nejvíce a nejčastěji si s dětmi hrajte, žádná příležitost není dost malá k tomu, aby se dalo něco vyzkoušet a prozkoumat. Děti do tří let milují nejrůznější pohybové hry (honění, lechtání, přelézání, průlez tunelem, houpání), ale také všechny možné stavebnice (důležitý je nejen různý tvar prvků, ale i jejich struktura a materiál).
Navlékání korálků, skládání mozaikových obrázků, puzzle s malým počtem dílků, lego a autíčka se postarají o nekončící zábavu. Zhruba okolo dvou let začínají děti hrát role, starají se o panenky, o miminko, o plyšáky… Se čtením a zpíváním začněte klidně ještě před narozením, až dítě začne mluvit, překvapí vás širokou slovní zásobou. Jednotlivá slova a rytmus věty si snáze osvojí pomocí básniček či písniček, dobré je spojit je s konkrétním pohybem, který se vždy opakuje.
Malé děti se toho spoustu naučí společnou činností s vámi, můžou pomáhat při vaření, na zahradě, v garáži… Všude objeví spoustu podnětů, které je zajímají.
Vyrobte si s dětmi třeba baletky z dřevěných špachtlí. Tady je video návod:
V rovnováze se školkou
Mezi třetím a šestým rokem dítě stále více zajímá, jak věci fungují. Miluje vyprávění pohádek, předčítání, hraní příběhů s loutkami. Existuje nepřeberná škála slovních her, které rozvíjí paměť, slovní zásobu či rytmus, s předškoláky si můžete zahrát i slovní fotbal. Malé děti jsou zvídavé a všechno je zajímá. Místo odpovědi, že jsou na to moc malé nebo tomu ještě nerozumí, se jim snažte vše srozumitelně vysvětlit. Jste jejich průvodcem a uvádíte je do světa kolem. Vysvětlujte jim slova, vztahy, situace, zkrátka všechno.
Vyšší IQ
Pokud dítě žije v podnětném a láskyplném prostředí, jeho inteligence se výrazně zvýší; pokud je naopak dítě během vývoje deprivováno, jeho inteligence nedosáhne možné plné úrovně. „Vývoj dětského mozku lze velmi výrazně ovlivnit správnou stimulací ve správném čase. Nemá smysl nutit dítě, aby se něco naučilo dřív, než je připravené,“ dodává MUDr. Ludvíková. Každé dítě se učí různě rychle a každému vyhovuje jiný způsob. Hledejte ho společně s dítětem a užijte si fascinující objevování nového světa. Často až s odstupem několika měsíců či let se projeví, jak jste se dítěti věnovali.
Televize místo lásky
Na trhu najdete nejrůznější „stimulační“ hračky a pomůcky, které údajně napomáhají rozvoji mozku dítěte. Podle výzkumů provedených na University of California však žádný zásadní vliv na inteligenci batolat nemají. Děti mnohem víc stimuluje hřejivá náruč rodičů, z níž společně s nimi objevují svět, než DVD či televize. Děti televizi k životu nepotřebují, do dvou let už vůbec ne. Pokud už jim ji chcete pustit (Večerníček, písnička…), dívejte se s nimi. Povídejte si o tom, co jste viděli. Děti se učí primárně nápodobou, pokud celé hodiny sledují, jak někdo někoho honí, případně mu ubližuje, získávají na agresivitě. Malé dítě nedokáže rozlišit realitu a fikci, nechápe, že to, co vidí na obrazovce, není skutečnost. Sledování televize či tabletu ho obírá o čas, který by mohlo strávit aktivně hrou či pohybem a kontaktem s dalšími lidmi, což prohlubuje empatii a socializaci, které jsou pro rozvoj vyrovnané osobnosti klíčové. Nenechávejte dítě sledovat televizi při jiné činnosti – u jídla, na nočníku, před usnutím – a snažte se ho k televizi „neodkládat“, abyste měli konečně chvíli klidu. Závislost vzniká velice rychle, stejně jako vzorce chování. Jak jste strávili dětství, tak pravděpodobně trávíte volný čas i v dospělosti.