Děti a sladkosti. Jak dětem o Vánocích dopřát dobroty, ale nepřecpat je

Začíná to Mikulášskými sladkostmi a pokračuje svátečním hodováním, kdy se stoly prohýbají jídlem, často nezdravým. Občas se dostane i na děti. Na co dát pozor, aby jim vánoční strava neublížila?
Děti a sladkosti. Jak dětem o Vánocích dopřát dobroty, ale nepřecpat je

Ačkoliv během roku dbáte na zdravé stravování, v prosinci možná zásady povolí. Těšíte se na to, až s dětmi napečete cukroví, a co by to bylo za tradici a radost ze společné práce, kdyby malí pomocníci nesměli ochutnat. Do Mikulášské ponožky jim taky nenadělíte bílý jogurt a na vánoční stůl přece patří smažená ryba a salát – copak můžete dítě ochudit o klasiku?

Děti

Nedávám dětem sladkosti. V očích většiny matek jsem zvrácená

Záleží na tom, jak vnímáte zdravé stravování a starost o zažívání svých potomků. Jestliže je pro vás důležité a věnujete mu jisté úsilí a přemýšlení, nejspíš s přehledem překonáte i kritické prosincové období, protože víte, že štědrovečerní večeře může mít zdravou variantu a tradičnost nijak neutrpí.

„Do salátu stačí místo majonézy přidat bílý jogurt a na jeho přípravu použít čerstvou zeleninu místo nakládané. Hlavní roli má na štědrovečerním stole ryba, která je v jídelníčku číslo jedna. Není nutné ji smažit, ani trvat na kaprovi. Na talíři bude vypadat skvěle i filet z jakékoli jiné oblíbené ryby. Tradicí je rybí polévka – zkuste ji dětem naservírovat a dopřát jim poznání nových chutí,“ radí nutriční terapeutka Hana Knížková, která se specializuje na výživu dětí.

Čokoládové figurky bez čokolády

Prosinec je přeslazený od samého počátku, kdy Mikuláš přinese nadílku v podobě sušenek, bonbonů, čokolád. Nadměrná konzumace dětem nesvědčí.

Sladkosti neobsahují žádné látky, které jsou pro organismus důležité. Naopak například vitamín B nebo hořčík se při trávení sladkostí spotřebovává. Konzumace nadměrného množství cukru přispívá ke zvyšování tělesné hmotnosti, vzniku zubního kazu a některých chorob,“ zdůrazňuje lékařka Zuzana Urbanová, předsedkyně Občanského sdružení Výživa dětí.

Problém je i v tom, že zdaleka ne všechny čokoládové figurky jsou skutečně čokoládové. Aby byly levnější, obsahují místo kakaového másla ztužené rostlinné tuky a s nimi i vysoký podíl nasycených mastných kyselin, které se podílejí na zvyšování hladiny cholesterolu v krvi, a mají tak nepříznivý vliv na kardiovaskulární systém.

„Kvalitní čokoláda by měla obsahovat minimálně 30 % kakaových součástí (tj. kakaová drť, hmota, prášek, máslo, výlisky a tuk), označovaných jako kakaová sušina,“ upozorňuje společnost Výživa dětí na svém webu.

Vánoce bez sladkostí? To nejde k sobě

Vyloučit sladkosti úplně z jídelníčku nemá smysl, protože děti pak mají zbytečné trauma ze zákazu, což podle Zuzany Urbanové není smyslem zdravé výživy.

Kvalitní sladkost jim neublíží, pokud ji dostávají v rozumné míře a nenahrazuje plnohodnotná jídla. V opačném případě hrozí, že si dítě naplní žaludek sušenkami, kvůli tomu odmítá běžná jídla a ochuzuje se o živiny.

Rodiče batolat by navíc během prosincového období měli mít na paměti, že dítě si buduje správné návyky. Když dostane smažené nebo jinak nezdravé jídlo, příště ho bude chtít zase.

„Pro děti jsou chuťově výraznější potraviny a pokrmy (slané, sladké, křupavé, kořeněné) zajímavější a atraktivnější. Pokud jim do jídelníčku začneme pravidelně zařazovat hranolky, nemůžeme se divit, že budou odmítat dušenou zeleninu,“ upozorňuje Hana Knížková.

Celý článek si můžete přečíst v prosincové Betynce 12/2016.

Jídelníček | Dětský jídelníček

Sladkosti dávejte dětem s rozmyslem!

Děti | Výživa a stravování

Vaše Adéla: Děti a sladkosti = věčný boj!