Čtyři v tom

Čtyři těhotenství, čtyři porody a devět měsíců, které změnily život čtyř mladých žen. Nový dokumentární seriál sleduje zblízka a intenzivně události kolem narození dítěte v sociálně kontrastních rodinách.
Čtyři v tom

Režisérka Linda Kallistová Jablonská a scenáristka Irena Hejdová si hrdinky svého "docusoapu" vytipovaly v konkurzu, který ČT vyhlásila na počátku roku. Čtyři mladé ženy spojuje termín porodu v roce 2012, ale jejich postoj k mateřství a k dítěti, ani postavení ve společnosti nemůže být odlišnější.

Filmový štáb zachycuje něžně i syrově okamžiky radosti i strachu "čtyř v tom": farmářky Miky, samoživitelky Lucie, manažerky Věry a rozvojové pracovnice Petry. Spolu s nimi prožili tvůrci klíčové události kolem narození jejich dětí, které teď uvidí i televizní diváci.

Docusoap neboli dokumentární seriál zobrazuje skutečné postavy, ale je koncipován jako hraný v tom smyslu, že situace, zápletky a vývoj vztahů mezi postavami se dopředu promýšlejí. Štáb Čtyř v tom natáčel hrdinky a jejich bezprostřední okolí soustavně a nepropásl ani jeden porod. K zachycení intimnějších okamžiků ze soukromí rodiny využívaly hrdinky a jejich partneři malé kamery, na které natáčeli své videodeníky. Seriál přináší empatický a střízlivý pohled na současné mateřství, prostý voyerismu, ale autentický. Autorkami konceptu seriálu jsou Erika Hníková (která paralelně připravuje seriál Navždy svoji) a scenáristka Irena Hejdová.

„Leckdy se stalo, že jsem si vysnila nějakou scénu nebo situaci, která se prostě nakonec natočit nedala, a jindy mě překvapilo, co skvělého vzniklo při natáčení bez jakékoliv přípravy,“ říká scenáristka seriálu Irena Hejdová. „Ten seriál je dojemný už tím, že vypráví o zrodu čtyř nových životů, zároveň ale přináší silné lidské příběhy dnešní doby. Otevírá nejen nadčasová témata mateřství a rodičovství, ale i témata ryze současná, jako je snaha skloubit mateřství s kariérou či těžký život s dítětem v existenční nouzi. Vypráví také o lásce a partnerství – a tahle témata jsou blízká všem divákům bez rozdílu.“

Klepněte pro větší obrázek

“To, že jsem těhotná a že ČT schvaluje seriál do výroby, jsem se dozvěděla ve stejný den,” vzpomíná režisérka Linda Kallistová Jablonská. “Naše Johanka tak se mnou prožila celé natáčení i postprodukci prvních tří dílů. Těhotenství a mateřství ženy sbližuje a příjemné atmosféře při natáčení rozhodně pomohlo, že jsem se svými hrdinkami mohla probírat mateřské starosti od ranních nevolností po nejnovější trendy v látkových plínách. Natáčení porodů pro mě byl i díky vlastnímu těhotenství překrásný zážitek a doufám, že se nám magický moment zrození nového života podařilo co nejopravdověji přenést na obrazovku.”

Režisérka Zuzana Špidlová převzala natáčení seriálu přibližně v polovině. “Z porodu podnikatelky Věry jsem byla nervóznější než ze svého vlastního a stále jsme se štábem promýšleli, jak porod ve Zlíně nepropásnout,” přiznává dnes s úlevou. “V našem seriálu hrají ale nemalou roli také babičky, matky nastávajících matek. Proto si myslím, že by seriál kromě čerstvých maminek a otců mohl zaujmout i generaci jejich rodičů. Ta může spolu s našimi hrdinkami sledovat, jaké to je, prožít porod spolu s otcem dítěte a jaké pouto díky tomuto zážitku mezi dítětem a tátou vzniká,” prozrazuje dokumentaristka.

Další „v tom“
Během natáčení otěhotněly a postupně porodily i autorky seriálu Linda Kallistová Jablonská a Irena Hejdová, a také manželka kameramana Davida Cysaře Kristina. Ve štábu za kamerou se narodily celkem 4 děti, před kamerou pak další 4.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře