Čekám druhé dítě

Jak v těhotentství relaxovat i s ním? Ono je to pěkné, když vám váš gynekolog, babičky i příručky pro nastávající maminky radí, abyste v těhotenství co nejvíc odpočívala, protože, až se to malé narodí, tak už si nesednete. Jenže, co když už doma jednoho prcka máte?
Čekám druhé dítě
Každá maminka své těhotenství prožívá jinak. Většina se ale shoduje na tom, že v prvním trimestru byla schopna usnout i ve stoje ve frontě v samoobsluze, vsedě u stolu v kanceláři nebo při jízdě tramvají. Zvýšená únava se obvykle dostavuje také ke konci těhotenství, kdy i díky větší hmotnosti je sebemenší námaha pro těhulku vyčerpávající a potřebuje odpočívat častěji než dosud. Je pravda, že i ženy, které prožívají první těhotenství a většinu svého „očekávání“ tráví v zaměstnání, to nemají lehké, protože v práci si dáte po obědě šlofíka jen těžko. Pokud ale vaše těhotenství navazuje na předchozí rodičovskou dovolenou a čekání na miminko si zpestřujete výchovou batolete či předškoláka, dala byste za chvilku klidného spánku přes den všechny rodinné úspory.

Změňte jízdní řád
Těhotenství se jen tak náhodou neříká jiný stav. Organizmus zažívá velké změny, a to jak hormonální, tak metabolické a fyziologické. Je tedy logické, že těmto změnám musí budoucí maminka přizpůsobit i svoji životosprávu a denní režim. A to i v případě, že má „na krku“ domácnost a péči o jedno nebo dokonce více dětí. Možná, že budete muset trochu přehodnotit své priority. Ale co byste kvůli tomu malému, co nosíte pod srdcem, neudělala? Jste zvyklá, že musí být naklizeno? Dáváte si záležet na tom, že denně manželovi servírujete teplou večeři a k odpolední kávě domácí bábovku? Věnujete se prvorozenému potomkovi intenzivně po celý čas, co je vzhůru, a domácí práce jako úklid či vaření si necháváte na dobu, kdy si prcek zdřímne? Ve svém zájmu i v zájmu nenarozeného miminka změňte „jízdní řád“ domácnosti..

Trochu si zdřímnout!
Kvalitní a dostatečný spánek je jedním z nejdůležitějších předpokladů bezproblémového těhotenství. Nejenže regeneruje psychické a fyzické síly, ale zlepšuje i prokrvení dělohy a placenty, a tak pomáhá miminku zdravě růst a získávat potřebné živiny. Většina těhotných navíc mívá zejména v posledním trimestru potíže se zavodňováním a s otoky dolních končetin, a právě poloha vleže pomáhá těmto problémům, když ne zabránit, tak je aspoň zmírnit. Potřeba spánku nastávajících maminek je o hodně vyšší, než jak byly zvyklé. „Nejvíc se mi chtělo spát hned ze začátku těhotenství a pak poslední měsíce. To jsem doslova padala únavou,“ vzpomíná Helena Kalinová, maminka pětiměsíční Vendulky a téměř tříletého Kuby. „V těch chvílích šla předsevzetí o výchově stranou. Kluka jsem posadila do autosedačky, pustila mu na videu krtečka a „zalomila“ to vedle něj na kanape. Samozřejmě jsem také chodila spát s ním, a to nejen po obědě, ale také klidně v osm večer. Vůbec jsem neřešila, jestli je doma uklizeno, nebo to tam vypadá jako po výbuchu bomby.“
 
Klepněte pro větší obrázek 

Zkuste životabudiče
Jestli jste byla zvyklá řešit pocity únavy několika kýbly černé kávy, v těhotenství přibrzděte. Ne že byste si nemohla dopřát jednu dvě nepříliš silné kávičky denně, ale vězte, že kofein se v těhotenství odbourává pomaleji (místo 3 až 4 celých 18 hodin!), může snižovat průtok krve placentou a tím i přívod živin k plodu. Trápí-li vás tedy nadměrná únava, zkuste ji raději přemoci jinými životabudiči než kávou či kolou. Čerstvé ovoce a zelenina jsou skvělými zdroji vitaminů a minerálních látek, s jejichž pomocí je snadnější bojovat s únavou, kterou nemáte možnost „zaspat“. Zkuste třeba čerstvé lisované šťávy nebo ovocné saláty - chutnat budou i vašemu prvorozenému. Pocity únavy pomáhá redukovat i hroznový cukr, který je k dostání i v podobě chutných bonbonů.
 
Pohyb a cvičení...
„Když na mě přišla v těhotenství ospalost, sbalila jsem malou a šly jsme se projít,“ přidává svou zkušenost Marta Děpoldová, která si pořídila dvě dcery v odstupu tří let. „Na čerstvém vzduchu se mi vždy udělalo lépe a procházka na hřiště a zpět mi dodala energii na zbytek dne.“ Další možnou metodou, jak bojovat s fyzickou i psychickou únavou, je cvičení pro těhotné, jóga, meditace či relaxace. Dechová cvičení vám navíc pomohou i při porodu. Nikdy ale nezkoušejte cviky provádět sama doma bez předchozího nácviku pod vedením zkušeného terapeuta nebo cvičitele. Je také dobré zeptat se v poradně gynekologa, jaké cvičení či pohybové aktivity jsou konkrétně pro vás vhodné a jaké ne.

Babičky, na start!
Je jasné, že si těžko zacvičíte těhotenskou jógu ve chvíli, kdy vám na noze visí potomek pokřikující „Mami, pojďme si hrát s mašinkami!“ V tom případě ale zkuste být trochu sobecká a vyhraďte si určité hodiny přes den jen pro sebe, i kdyby to mělo znamenat, že v pravidelných intervalech povoláte na scénu babičku, tatínka nebo slečnu na hlídání. Těhotenství není vhodná doba na hrdinství a vy nejste žádná údernice, abyste musela všechno a za všech okolností zvládnout sama. Naučte se říkat si o pomoc. Až se malé narodí, bude se vám to hodit!
 
Text: Johana Barvínková
 

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře