Bolí vás záda, maminko?

Bolesti zad bohužel v těhotenství sužují plné dvě třetiny žen. Pokud patříte mezi ně, máme pro vás smutnou zprávu, že zcela předejít jim asi nebudete moct. Ale můžete je alespoň minimalizovat.
Bolí vás záda, maminko?
Proč ty záda bolí?
„Těhotenství je sice pro ženu zcela přirozené období, ale představuje pro organismus určitou zvýšenou zátěž. Všechny orgány v těle začínají najednou pracovat dvojnásobnou zátěží, jelikož musí zabezpečit zdraví matky a rostoucího plodu dítěte. Vlivem působení hormonů dochází ke změnám v oblasti pánve, protože tělo se připravuje na porod a vazivová spojení se postupně uvolňují. Tím také dochází ke změně těžiště a některé ženy trpí nepříjemnými bolestmi páteře hlavně v oblasti beder. Některé bolesti mohou být doprovázeny i případně až bodavým vystřelováním do dolních končetin,“ vysvětluje důvody, proč těhulky tak často trápí bolesti zad gynekoložka Petra Nováková. A co tedy pomáhá?
 
Dostatek vápníku
Pokud v těle chybí vápník, tak organismus si jej automaticky uvolní z jejích kostí, které se postupně začnou oslabovat a bolet. „Nedostatek vápníku může způsobit i onemocnění žaludku nebo střev. Maminky by měly proto jíst tvarohy, sýry, jogurty a také dostatek ryb.V těhotenství je potřebné 1000 – 1500mg vápníku na den,“ dodává MUDr. Nováková.
 
Správné držení těla
V průběhu celého těhotenství rychle roste váha plodu, tato rychlost se zvyšuje zejména po pátém měsíci těhotenství. Právě v tuto dobu začíná být zádové svalstvo nejvíce zatěžována. Takže napříště žádné dlouhé stání, nejlepší odpočinek zádům přinese správné sezení , kdy jsou kolena ohnutá v pravém úhlu, chodidla cela na zemi.
 
Hlídejte si váhu
Optimální váhový přírůstek je 9–12 kilogramů. U žen s podvýživou je možné přibrat více, ženy s nadváhou by zase měly přibrat méně. Jíst se má nejlépe čtyřikrát denně a to lehkou a vyváženou stravu. A mezi jednotlivými jídly nemlsat!
 
Odpočívejte, jak je to možné
Za celý den je na zádové svaly kladena velká zátěž , a proto je důležité dát svalům čas na odpočinek, regeneraci a uvolnění. Stačí se několikrát za den položit na tvrdší podložku třeba jen na pár minut. Uvidíte, jak to zádům pomůže.
 
Klepněte pro větší obrázek 
 
Spaní na boku
Jak roste bříško, přemýšlejte i o jiné pozici pro spánek. Pokud to jde, vyměňte matraci na tvrdší a spěte na boku (tato poloha napomáhá správné krevní výměně mezi vámi a plodem), přiměřeně vysoký polštář pod hlavou, levou nohu nataženou, pravou skrčenou přes ni a nebo obráceně. Ke konci těhotenství je pak pro záda nejlepší spánek v polosedě, kdy jsou záda a šíje podložená tvrdším polštářem.
 
Tašky si nechte nosit!
Vyvarujte se nošení a zvedání těžkých nákladů a to od počátku těhotenství. Pokud je tato činnost v náplni vaší práce, pak požádejte zaměstnavatele o přemístění na jiné pracoviště. Pokud se nošení nevyhnete, pak dbejte na dobré rozložení váhy, kdy raději do každé ruky lehčí tašky, než jedna těžká jen v jedné.
 
Neohýbejte se!
Po celý den myslete na to, aby záda zůstala rovná a to i při zvedání věcí ze země, při koupání staršího dítěte, při úklidu. Vždy raději dřepněte, klekněte, sednete si nebo pokrčte kolena.
 
Noste kecky
Boty v době těhotenství nemají mít vysoké podpatky (maximálně 4–5 cm), právě vysoké podpatky také způsobují bolesti zad. Ale boty by neměly být ani úplně ploché jako balerínky. Spíš zvolte pohodlné obutí.
 
Šup do bazénu
Plavání, zejména na zádech, posiluje zádové svalstvo, působí příznivě na zakřivení páteře, přinese úlevu od bolesti zad. Nejlépe je chodit plavat dvakrát týdně. Ani při plavání se nesmí přepínat síly, důležité je relaxovat a často během plavání ve vodě odpočívat.

Text: Anna Berková
 

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře