Dětské autosedačky se staly samozřejmou výbavou rodinných vozů až relativně nedávno. Jak ukazují údaje Ministerstva vnitra, i díky jejich používání klesl u nás počet dětí usmrcených při dopravních nehodách od sedmdesátých let téměř pětinásobně. „Ve vhodné autosedačce je dítě lépe chráněno než dospělý, svou roli také hraje zvýšená opatrnost některých řidičů při jízdě s dětmi," říká MUDr. Petr Polák, primář dětské chirurgie Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem. Tytéž statistiky však zároveň varují: nezajištěné dítě v autě umírá při nehodě 7× častěji než děti zabezpečené v autosedačce. Ano, představte si, že někteří rodiče občas své potomky neupoutají vůbec! Krátká vzdálenost nebo nedostatek času přímo svádí k tomu, vzít dítě jednoduše do náruče nebo je na zadním sedadle převážet nepřipoutané. Pro představu: následky nárazu v padesátikilometrové rychlosti odpovídají pádu z výšky deseti metrů. Neposadili jste cestou do pár minut vzdálené školky dítě do autosedačky? To mu rovnou můžete otevřít okno ve třetím patře a nechat je lézt po okenním parapetu.
Od narození do dvanácti let
Dětskou autosedačku budete potřebovat už od prvního dne, kdy si miminko povezete z porodnice domů. Bez dětského záchytného systému, tedy připevněné pouze bezpečnostními pásy, smí cestovat dítě až od věku 12 let či počínaje výškou 150 centimetrů. Během stanoveného období tudíž vystřídáte dva nebo tři modely, a proto neberte výběr na lehkou váhu. Volte pokud možno autosedačku novou. U bazarových totiž nemáte jistotu, zda nebyla nějak poškozena.
Po nebo proti směru jízdy
Je samozřejmou praxí, že novorozenci a nejmenší děti do věku zhruba 9 až 12 měsíců a vážící kolem devíti kilogramů se poutají v autosedačce tváří proti směru jízdy. Toto umístění výrazně zvyšuje bezpečnost dítěte: „Poloha proti směru jízdy je výhodná tím, že při nárazu se hmotnost dítěte přenáší do opěrné části sedačky, a ne do pásů," vysvětluje MUDr. Petr Polák. Mnohé studie bezpečnosti však ukazují, že tento způsob umístění autosedačky je alternativou několikanásobně bezpečnější rovněž pro větší děti. Jejich tělíčko se v této poloze dokáže mnohem lépe vypořádat s tlakem, k němuž dojde při prudkém nárazu či brzdění, a malí pasažéři jsou takto také prokazatelně lépe chráněni před zraněním letícími předměty. U nejmenších dětí je navíc těžká hlavička nedostatečně podepřena svaly a krční páteří, a následky nehod pro ně tudíž bývají fatálnější. Hlava devítiměsíčního kojence představuje celou čtvrtinu jeho celkové hmotnosti! Děti opravdu nejsou dospělí v malém provedení, mají pomalejší reflexy a jejich tělo nedokáže při nárazu způsobeném nehodou včas zareagovat. Od letošního podzimu se tak i u nás platící evropská norma, nazývaná i-Size (prozatím bude nejméně do roku 2018 platit souběžně se současnou normou ECE R 44/04), snaží tento trend zohlednit a posunuje dobu poutání proti směru jízdy do věku 15 měsíců. Například značka Volvo šla ještě dál a nabízí nejen kojenecké, ale také následné modely sedaček určené pro děti zhruba do 6 let věku umožňují uchycení po i proti směru jízdy, což výrazně zvyšuje bezpečí malých pasažérů.
Jak správně poutat
Ani ta nejsofistikovanější sedačka však nechrání optimálně, není-li v automobilu správně upevněna. Současným běžným mezinárodním standardem pro instalaci dětských autosedaček se stal ukotvovací systém ISOFIX, který je přichycuje přímo ke karoserii vozu. Výše zmíněná evropská norma I-Size již počítá s jeho povinným využitím. Na dítě v takto uchycené sedačce se v případě nárazu přenáší výrazně menší přetížení, zároveň odpadá mnohdy náročná manipulace s bezpečnostními pásy, znatelně se snižuje riziko špatné instalace sedačky a doba nutná pro její upevnění do vozu. Již zmiňovaná značka Volvo nabízí základnu ISOFIX pro uchycení na zadních sedadlech u svého modelu tzv. vajíčka, tedy kojenecké sedačky do 13 kg, a umožňuje tak její rychlou a bezpečnou instalaci. Když už jsme u sedaček této automobilky, váže se k nim jedna specialita. Už v 60. letech začali odborníci Volva spolupracovat s profesorem Aldmanem z univerzity v Gothenburgu, který zkoumal speciální sedadla určená astronautům při vzletu a přistání kosmické lodi Gemini, a stejné principy pak byly využity právě při vývoji dětských sedaček. No, není to přímo kosmické?
Bezpečnost především
Než koupíte autosedačku, zkontrolujte, zda je schválena pro použití v Evropské unii, tzn. že odpovídá přísným bezpečnostním normám. Informace o certifikaci je vždy na autosedačce uvedena, nejčastěji ve formě samolepky. Podívejte se také na internetu na zátěžové testy, kdy přímo vidíte, jak se sedačka chová v případě nárazu a jak skutečně vaše dítě ochrání. Co dodat? Jak už bylo několikrát řečeno, autosedačku vybírejte opravdu pečlivě, zdraví a bezpečnost vašich dětí je ve vašich rukách.