Batole: Co a jak mu uvaříme?

Určitě něco dobrého. Ale se smaženým řízkem nebo masíčkem na grilu se mu vnucovat nebudeme. Batole není dospělý a jeho strava by tomu měla odpovídat!
Batole: Co a jak mu uvaříme?

Na dortu se objevila jedna svíčka. Zatímco dřív jsme se snažili, aby měl náš mrňous to nejlepší, dávali jsme pozor na to, kde a co kupujeme, po prvních narozeninách už nás to tolik nebere. Má holčička chuť na bábovku? Dostane bábovku. Škemrá kluk, že by si dal bůček, kterým se právě láduje tatínek? Má ho mít. Jsou naše dvojčata zvyklá obíhat členy rodiny a od každého si kousnout z toho, co právě mají v ruce nebo na vidličce? Žádný problém. A měl by snad být? Odbornice na výživu a autorka mnoha knih o zdravém jídle pro děti i dospělé Pavla Momčilová je přesvědčena, že období kolem jednoho roku dítěte je pro získání návyků, jak preferovat to, co je našemu zdraví prospěšné, velmi důležité. „Poučení rodiče rozhodují, co bude dítě jíst a pít, množství si dítě pozvolna určuje samo. Batole ztrácí kojeneckou boubelatost, a bylo by nesprávné je nutit i do zdravé stravy, nebo mu naopak přidávat energeticky bohatá jídla.“

Proč mu zelenina nechutná?
Nemůžete do něj dostat mrkvičku ani brokolici? Třeba je to proto, že mu už od pohledu připadá divná (zvlášť když vás ji jíst nevidí). „Na zeleninu musíme dítě v tomto věku naučit, jinak se budeme s jeho averzí k ní potýkat až do školního věku,“ doporučuje Pavla Momčilová.

 „Zeleninu vaříme na mírném ohni jen se špetkou soli. Zelenina nesmí ztratit ani barvu, ani přirozenou chuť, nesmí dítě nadýmat. Pokud ji stejně nechce, ošálit je můžeme zeleninou zapracovanou do polévky, bramborové kaše, do rýže, polenty nebo těstovin. Na ‚rozdušené‘, zeleninové nebo jíškou zahuštěné kaše dítě nenachytáte. Ono totiž v podstatě ví, co je zdravé.“ Se syrovou zeleninou radí Pavla Momčilová opatrně. „Žádné klasické okyselené saláty. Nejlépe se u malých dětí osvědčila jemně nastrouhaná mrkvička s jablíčkem, popřípadě doplněná tvarohem, jogurtem – všechno jemné a spíše nasládlé chuti. Ostatní druhy zeleniny přidávejte do jídelníčku jen opatrně. Dbejte na kvalitu a hlavně přirozenou zralost. Pozor na téměř jedovatá nezralá rajčata – hlavně mimo letní sezonu. Sladkosti batolatům nenabízejte ani jako odměnu. Tak si na ně nezvyknou si na ně. Časem se s nimi sice stejně setkají, ale čím později, tím lépe.“

Grilované maso? Ne!
Do jídelníčku batolete patří pochopitelně i ovoce – hlavně z domácí či evropské produkce, s tím exotickým to nepřehánějte. Pomalu přidávejte další druhy obilnin, nezapomínejte na brambory, ale jen ty zdravé. Luštěniny jsou pro tak malé děti hůře stravitelné, tak s nimi raději opatrně.

„Maso pro batolata (telecí, mladé hovězí, krůtí, králičí, kuřata jen z ověřených ekologických chovů) vaříme nebo dusíme s malým kousíčkem másla,“ radí Pavla Momčiová. „Nikdy malé děti neučíme na masa smažená, grilovaná, pečená a uzená – nejen kvůli nevhodné tepelné úpravě, ale i kvůli vysokému obsahu soli a koření.“ To, co bude naše batolátko jíst, je velmi důležité. Neméně podstatný je i způsob přípravy jídla. My sice víme, že maso smažené a grilované pro dítě vhodné není, ale když ono tak hezky a dojemně prosí. Který rodič či prarodič by se nad ním neustrnul. Vždyť je to jenom drobeček, řeknete si. Profesorka Jana Dostálová z Vysoké školy chemicko-technologické v Praze k nejhorším způsobům úpravy masa řadí právě smažení a grilování. Při vysokých teplotách se totiž tvoří toxické – karcinogenní – látky.

Maso? Bez kůže a bez tuku!
Také dětem poléváte maso šťávičkou, aby jim lépe klouzalo do krčku? A odškrabujete z pekáče „přípečky“, protože ty jsou nejchutnější? Možná vás nikdy nenapadlo, že patří k tomu nejškodlivějšímu, co jste vy nebo vaše dítě ochutnali. I když vám to bude připadat fádní, nejzdravější je maso připravované při nižších teplotách – vařené v páře nebo ve vodě či dušené, při němž maso není zcela potopené v tekutině, pak teprve přijde na řadu pečení. Chystáte-li mrňousovi maso, odřízněte z něho tuk i kůži. Vaše chuťové buňky jsou nastavené jinak než ty dětské – zvlášť pokud jste je to nenaučili – takže tučné (ani příliš kořeněné) postrádat nebude. Dáváte-li „pod maso“ máslo, nedovolte, aby se přepálilo. „Hlavní zásada je na malých dětech nešetřit,“ zdůrazňuje Pavla Momčilová, spoluautorka úspěšné knihy Vaříme dětem chutně a zdravě, „a pokrmy připravovat jen ze zaručeně čerstvých a kvalitních surovin.“

Převzato z časopisu Betynka.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře