Názory na to, zda je dobré vyučovat děti angličtinu už od útlého věku, se liší a patří to mezi hojně diskutovaná témata. Nelze ovšem popřít, že právě ve věku od jednoho do zhruba pěti let se mohou děti naučit nejvíc. Dětský mozek je totiž v tomto věkovém období připraven vstřebávat neuvěřitelné množství znalostí a nových věcí. Takže, proč dětem nedopřát nenásilné přivonění právě k cizímu jazyku? Takto vstřebané základy už v malých hlavičkách zůstanou po zbytek života. V budoucnu ve školce pochycený cit pro jazyk pomůže při školním drilu slovíček a gramatiky.
Není se čeho bát
Rodiče se většinou obávají, že učení cizího jazyka je pro tak malé děti moc náročné. Tento názor ale panuje pouze proto, že s touto formou učení, která v poslední době začíná být hodně populární, nemají zkušenosti. Domnívají se, že učitelé děti učí od rána do večera slovíčka nazpaměť a děti pak chodí ze školky otrávené. To je ale velký omyl. Ve skutečně kvalitních anglických školkách, kde se dětem věnují rodilí mluvčí a lektoři s perfektní znalostí angličtiny, kteří jsou ještě navíc proškoleni pro práci s takto malými dětmi, probíhá výuka angličtiny naprosto nenásilnou formou. Nedá se tomu tedy vlastně ani říkat učení. „Děti zpočátku pouze poslouchají a pozorují. Přesně tak, jako to dělají, když se učí svou mateřskou řeč," vysvětluje ředitelka školky FlowerGarten Andrea Vřeštálová. Postupem času se děti začnou ‚opičit' a opakují to, co od svých učitelů zaslechly. „Samozřejmě to zpočátku možná zní legračně, ale postupem času děti začnou říkat správně slabiky a celá slova, následně jsou schopné říci samy jednoduché věty. Kombinují český i anglický jazyk, a to nejen ve školce, ale i doma," dodává paní ředitelka.
Čím dříve, tím lépe
Malé děti mají také tu výhodu, že nepociťují zábrany. V novém kolektivu se chvilku stydí, ale rychle se osmělí. Ještě nepřemýšlejí o tom, že něco řeknou špatně a ostatní se jim budou smát, necítí pocit trapnosti jako starší děti nebo dospělí, kteří chodí na kurzy cizího jazyka. Netrápí je ani obavy, že jim učitel dá špatnou známku, když se spletou. A právě malí žáci, kteří se věnovali angličtině už ve školce, mají mnohem větší šanci na snadné zdokonalování jazyka ve škole. V předškolním věku navíc mnohem snadněji získají cit pro přízvuk, rytmus, intonaci a melodii jazyka.
Opakování je matka moudrosti
Kromě hraní a rozmanitosti témat je důležité také opakovaní. Bez neustálého opakování slovíček pomocí písniček, básniček nebo povídání mezi dětmi a lektory by pochycené znalosti z hlavy utekly. „Ano, musím souhlasit, že opakování je skutečně velmi důležité. V naší školce dělají děti s učiteli každé ráno takový rituál, kterému říkáme circle time. Děti a učitelé se posadí do kroužku a povídají si, jak se dnes mají, jak je venku, případně mohou děti všem říci, zda dělaly něco zajímavého s rodiči," líčí Andrea Vřešťálová z FlowerGarten. Pro vytvoření dobrého základu cizího jazyka u takto malých dětí by měla mít každá anglická školka jasný plán s přesně rozvrženými tématy. Jedině tak se dá dosáhnout maximálního vstřebání nových znalostí. „Náš školní rok má přesně rozvržené tematicky zaměřené měsíce a i každý týden v měsíci má své konkrétní téma. Děti tak mají šanci týden i dva vnímat slovíčka a věty, které se používají v dané tematice. Děti si samozřejmě o tématech, jako je svět, zaměstnání, koníčky, roční období atd., jen nepovídají. Lektoři mají připravený program, díky kterému je učení jen hraní. Podle témat si zdobí školku, hrají hry, vyrábějí různé ozdobičky a dárky, malují, zpívají, říkají si básničky," dodává Andrea Vřešťálová. Výběru školky s cizím jazykem věnujte velkou pozornost. Nebojte se zeptat, jak výuka probíhá, zda děti jen nebiflují slovíčka, ale budou jazyk běžně používat, a jaký má školka výukový plán na celý rok. Pokud školka nepořádá dny otevřených dveří nebo vám sama nenabídne, abyste se přišli podívat, jak s dětmi pracují, vyžádejte si to. Jen tak získáte obrázek o tom, jestli je to pro vaše dítě to pravé školkové.