Maminka.czADHD

ADHD u dětí – nic nového! Co je však čeká v dospělosti?

Martina Machová 10.  5.  2018
ADHD je neurovývojová porucha, která se vyznačuje hyperaktivitou a poruchou pozornosti. Dětí s touto diagnózou neustále přibývá, vyrostou z ní? Nebo přetrvá do dospělosti?

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder), dříve též LMD (lehká mozková dysfunkce), je anglickou zkratkou pro neurovývojovou poruchu vyznačující se hyperaktivitou a poruchou pozornosti. Tato porucha nemá vliv na intelekt, avšak velmi ovlivňuje sociální dovednosti a chování dítěte.

Příznaky ADHD lze rozdělit do tří kategorií – příznaky nepozornosti, hyperaktivity a impulzivity. Nejvíce nápadné jsou děti s převládající nadměrnou aktivitou, naopak děti s převahou příznaků pramenících z poruchy pozornosti mohou působit jako zasněné, netečné, líné a nedbalé,“ píše se na webu občanského sdružení Asociace Dospělých pro Hyperaktivní Děti. ADHD postihuje dle odhadů odborníků 6–8 % dětí v populaci.

Příznaky se různí dle typu poruchy (viz výše) a samozřejmě i podle věku. Děti s ADHD chodí do běžných škol a školek, potřebují však citlivý a informovaný přístup. Jak je to s těmito dětmi v dospělosti? Mohou děti s diagnózou ADHD ze svých problémů „vyrůst“?

Jak zvládnout dítě s ADHD a jak se děti s touto diagnózou projevují?

10 hlavních příznaků ADHD u dětí

  1. Neudrží pozornost při hře, později například i při školních úkolech. Ve školním věku jsou nepozorné, vše je rozptýlí. Činnosti vyžadující pozornost a soustředění jsou u nich velmi nepopulární.
  2. Často působí, že nevnímají svět okolo; vaše pokyny, instrukce i prosby.
  3. Nedokážou v klidu postát či posedět. Neustále se vrtí, pobíhají, poskakují – jsou „jako pytel blech“.
  4. Jsou-li zabrané do nějaké činnosti, kterou jim následně zabráníte dokončit, velmi často reagují afektem.
  5. Nedokážou čekat; skáčou do řeči, předbíhají ostatní, stále se někam hrnou. Proto často působí velmi nevychovaně.
  6. Obtížně plánují na sebe navazující aktivity, jednotlivé úkoly následně nedokončují.
  7. Neustále něco zapomínají a ztrácí.
  8. Neadekvátně reagují na drobné podněty; jsou více dráždiví, lehce se rozčílí – jednoduše hůře kontrolují emoce.
  9. Snadno se nadchnou, ale jejich nadšení velmi rychle opadne.
  10.  Kvůli svému „hendikepu“ jsou  sociálně neobratní, z čehož plynou vztahové a komunikační problémy, které jim komplikují začlenění do kolektivu.

(Zdroj: Asociace Dospělých pro Hyperaktivní Děti ADHD)

Možná z toho vyroste!

Zatímco u dětí se ADHD již běžně diagnostikuje a mnoho pedagogů je velmi informovaných a ochotných s jinakostí těchto „zasněných blešek“ pracovat, o ADHD u dospělých se příliš nemluví. Dle odhadu odborníků jedna třetina dětí ze svých problémů díky postupnému dozrávání mozku vyroste, u zbývajících dvou třetin přetrvávají příznaky v různé míře až do dospělosti.

„Zatímco v dětství na sebe ADHD upozorní zejména poruchami chování – hyperaktivitou a impulzivitou, dospělé obtěžuje především porucha pozornosti, neschopnost koncentrace na danou činnost a problémy s dotahováním činností do konce,“ říká speciální pedagožka Helena Paličová.

„Mnoho postižených dospělých však o své poruše netuší, protože v době jejich dětství byla diagnostika ADHD ještě málo, nebo dokonce vůbec nebyla rozvinutá,“ upozorňuje Paličová.

Video: Speciální pedagožka radí, jak se učit s dětmi s ADHD

Problémoví a neukáznění studenti, nebo…

Tito dospělí měli jako školáci studijní i výchovné problémy, možnosti a intelekt obvykle naprosto neodpovídaly chabým školním výsledkům. Pokud ze své jinakosti nevyrostli, hrozí u nich větší riziko patologického chování. Mimo jiné i proto, že byli ve školním věku pedagogy a bohužel někdy i rodiči označeni za nevychované (nevychovatelné), nezvladatelné, problémové apod.

Jaký je rozdíl mezi zlobením a ADHD? Zlobení trvá jen chvíli

Takové děti jsou odsouzeny k tomu, že samy sebe jednoho dne uvidí očima svých opatrovníků a přijmou fakt, že jsou problémovými jedinci, „vyvrheli“ na okraji kolektivů a mnohdy i společnosti.

Ti, kteří to v žádném případě „nikam nedotáhnou“. „Dospělí jedinci s ADHD mají stejně jako děti tendenci vrhat se do nových a nových aktivit a projektů, stále zkoušejí něco nového, jsou impulsivní a mnohem snadněji podléhají návykovým látkám!“ upozorňuje Paličová.

Základním předpokladem zvládání života s ADHD je podobně jako u dětí určení správné diagnózy, následná psychoterapie a trénink některých sociálních dovedností, někdy však i farmakologická léčba. V každodenním životě pomáhá pravidelný řád, postupné určování priorit jednotlivých denních úkolů, plánování s diářem a celkově zvládnutá organizace času. 

VIDEO: Když se dítěti ve škole nedaří, řešení neodkládejte

Statečná máma: Jana učí dceru s ADHD doma a ještě se stará o autistického syna
ADHD: Zkratka, která děsí mnohé rodiče
Video: Speciální pedagožka radí, jak se učit s dětmi s ADHD
Témata: Děti, Školák, Chování a vztahy, ADHD, Občanské sdružení, Deficit, Dospělost, Zlobení, Školní úkol, Každodenní život, Velké riziko, Pozornost, Sociální dovednost, Porucha pozornosti, Nová aktivita, Farmakologická léčba, Diagnóza, Citlivý přístup, Chování dítěte, Anglická zkratka, Porucha chování, Pramen, Základní předpoklad, Školní věk, Speciální pedagožka