7 nápadů na domácí hrátky pro malé mrzoutky

Venku je pošmourno a batole se od počasí nakazilo „blbou náladou“. Lepí se na maminku, pokňourává, povaluje se po zemi. Když je zaměstnáte, na chmury zapomene, a navíc se zase něco nového naučí.
7 nápadů na domácí hrátky pro malé mrzoutky
1. Byl jednou jeden domeček (pro dítě ve věku 12–18 měsíců)
Je mu rok a kousek? Nastává čas „domečkování“. Batolátka milují vytváření různých vlastních pelíšků, schovávaček a domečků, ovšem v bezpečné blízkosti maminky. Je to důležitá fáze v jejich osamostatňování, takže si tu hru užívejte společně.
 
Co potřebujeme: Malý stolek nebo velkou lepenkovou krabici, prostěradlo nebo deku, případně velký starý ubrus, kterého vám není líto, baterku a místo v bytě, kde domeček vytvoříte.
 
Začínáme: Postavte stolek (nebo krabici) doprostřed místnosti a přehoďte přes něj deku (prostěradlo, ubrus), tak vznikne domeček. Ohrňte jeden roh, čímž vzniknou dveře. Vlezte si s dítětem dovnitř a „zařiďte si“ spolu malou domácnost. Nechte batolátko, aby si tam natahalo oblíbené „méďánky“ a jiné plyšáky či polštáře. Podle toho, jak se bude cítit bezpečně, můžete odhrnutý roh shrnout a tím zavřít dveře a sedět v domečku chviličku potmě a pak rozsvítit baterku. Když se batole osmělí, nechte jej tam chvilku samotné – ovšem s tím, že kdykoliv bude kontrolovat, jestli jste mu neutekla, budete sedět poblíž. Důležitou součástí této hry je, že si s ním povídáte.
 
Domeček se může proměnit na „zpívací“ (zpíváte mu v něm oblíbené písničky), „lehtací“ (šimráte ho), „pohádkový“ (vyprávíte v něm pohádky).
Upozornění: Každé dítě je jiné. Některé bude okamžitě nadšené, jiné se potřebuje osmělovat. Když s „domečkováním“ začínáte, nechte „dveře“ otevřené, aby mělo jistotu, že vnější svět nezmizel.
 
Názor odborníka na to, co hra v batoleti rozvíjí:
- pozorování a úsudek 
- představivost a tvořivost
- učí je odloučit se od maminky a být chvíli sám
- začíná chápat prostor

Klepněte pro větší obrázek2. Skáču jako žába, chodím jako čáp (pro dítě věku 12–18 měsíců)
Jak dělá kočička, jak dělá koníček a jak dělá pejsek? Kromě toho, že učíme naše batole rozlišovat zvířecí hlasy, může teď s naší pomocí i jako zvíře chodit!
 
Co k tomu potřebujeme: Jenom sebe, obrázkovou knížku se zvířaty (případně nějakou hudbu), dostatek času a fantazii.
 
Jak na to: Vyberte obrázky zvířat, která se vyznačují opravdu typickou chůzí – třeba jako slon (kymácí se ze strany na stranu), žába (skáče), kočka (měkce našlapuje), pes (běhá po čtyřech), had (plazí se), čáp (dělá dlouhé kroky), kachna (kolébá se) apod. Postavte se doprostřed místnosti a ukažte dítěti první obrázek zvířete. Pak napodobte jeho chůzi a snažte se hrát celým tělem i rukama. Povzbuzujte dítě, aby vás napodobovalo, a měňte každou chvilku styl chůze. Pokud máte na CD nějakou hudbu „do kroku“, která se k tomu hodí, tím lépe.
 
Názor odborníka na to, co hra v batoleti rozvíjí:
- představivost a tvořivost 
- obratnost, schopnost držet balanc a stabilitu
- učí ho rozlišovat a třídit věci

3. Tahle kapela hraje zvesela (pro dítě ve věku 12–18 měsíců)
Batolata baví objevovat nové zvuky a ještě víc dělat randál. Ideální šance založit s nimi jejich úplně první kapelu.
 
Co potřebujete: Nádobí z kuchyně, které vydává hlasité zvuky: hliníkové nebo cínové hrnce a pánve, plastikové mísy, dřevěné lžíce, prázdné krabice a plechovky, plastikové šálky.
 
Začínáme: Shromážděte nádobí na jedno místo a postavte je na podlahu. Posaďte mezi ně dítě a nechte ho prozkoumávat. Ukažte batoleti, jak lze z jednotlivých předmětů vyluzovat zvuky – boucháním, plácáním, třesením, chrastěním, klepáním nebo kutálením.
Když se dítě vyřádí, pomůže vám nádobí uklidit.
 
Co hra v batoleti rozvíjí:
- chápat příčinu a důsledek 
- rozvoj jemné a hrubé motoriky
- rozvíjet sluch
- rozvíjet cit pro rytmus a pohyb

4. Hra na obuvnictví (pro dítě ve věku 18–24 měsíců)
Znesnadněte trochu batoleti balancování na dvou nohách, které zatím již celkem slušně zvládlo, a zaskočte s ním do obuvnictví. Pokud máte velké nohy, nevadí – alespoň se dítěti půjde lépe ve vašich stopách.
 
Co potřebujete: Různé páry bot jakýchkoli rozměrů (pokud chcete, tak i ponožky) a dostatečný prostor.
 
Začínáme: Vyberte několik párů bot z vašeho botníku (samozřejmě čistých). Vyberte různé druhy bot včetně bot na vysokém podpatku, pracovních bot, sandálů, papučí, tenisek apod. Shromážděte boty uprostřed místnosti. Nechejte batole, ať si boty prohlédne, pak je promíchejte a vyzvěte jej, ať je srovná do párů. Nakonec ho vybídněte, ať si boty vyzkouší (kromě těch na podpatku) a trochu se v nich projde. Šikovnějšímu mrňousovi postavte do cesty nějakou překážku, které se bude muset vyhnout. A ať si také vyzkouší chůzi ve dvou různých botách, například v tenisce a pracovní botě.
 
Názor odborníka na to, co hra v batoleti rozvíjí:
- koordinaci a rovnováhu 
- rozvoj hrubé motoriky
- učí se třídit a srovnávat věci
 
Klepněte pro větší obrázek5. Oblékni tatínka (pro dítě ve věku 18–24 měsíců)
Batole v tomto věku rozlišuje kluka a holčičku a pána s paní hlavně podle jejich oblečení. Protože v životě našich dětí převažují ženy (jsou doma s maminkou, v jeslích nebo ve školce je hlídají učitelky), dejte mu příležitost obléknout tatínka (dědečka, strejdu, kamaráda) a u toho rozlišovat druhy oblečení.
 
Co potřebujeme: Koš s čistým prádlem, kde je kompletní sada oblečení pro „chlapa“. Prostor, kde můžete svršky rozložit – postel, podlaha aj.
 
Začínáme: Rozložte veškeré oblečení na postel nebo podlahu. Řekněte batoleti, že hrozně moc potřebujete,aby vám pomohlo obléci tatínka (nebo jemu milou mužskou osobu). Pak je vyzvěte, aby vybralo něco, čím se při oblékání začíná (např. slipy, ponožky, tílko). Sledujte, jak dítě pokračuje ve vybírání jednotlivých kusů tatínkova oblečení, a rovnejte je na podlaze, jako byste ho oblékala. Rovnejte s ním věci ve správném pořadí: tílko pod košili, nad kalhoty košili, nad košili svetr nebo mikinu. Pokud se dítě splete, upravte to. Když je tatínek „oblečený“, pochvalte dítě, že bez něj byste si s tím tak dobře neporadila. Pokud není unavené, může takto oblékat třeba maminku nebo babičku.
 
Názor odborníka na to, co hra v batoleti rozvíjí:
- rozlišování a třídění věcí
- rozvoj jemné motoriky
- rozdíl mezi pohlavím
- posloupnost věcí
 
6. Chyť ho! (pro dítě ve věku 12–18 měsíců)
Když se dítě začíná samo pohybovat po okolí, vychutná si hru: „Chyť ho!“ Nejlepší na ní je, že v sobě nese plno překvapení, protože batole nikdy neví, kam půjde.
 
Co potřebujeme: Nějaké malé plyšové zvíře a kousek barevné šňůrky.
 
Začínáme: Na plyšáka, který upoutal pozornost dítěte, uvážeme šňůrku. Šňůrka musí být natolik dlouhá, aby dítě nedohlédlo její konec v druhé místnosti. Pak posaďte batole na podlahu kousek od plyšového zvířete. Odejděte do jiné místnosti, tak aby vás nevidělo, a tahejte za šňůrku. Dítě by se mělo pokusit zvíře pronásledovat. Tahejte za provázek, dokud dítě neprojde všemi místnostmi v bytě. Nakonec ho nechte, aby „trik objevilo“ a vidělo, že méďa nebo sloník před ním ujíždí, protože za něj taháte. Bezvadné je, když tuto hru hrají s batoletem oba rodiče. Jeden chodí s provázkem a táhne plyšáka, druhý povzbuzuje batole slovy: „A hele, tady je“ nebo „Chyť ho!“
 
Názor odborníka na to, co hra v batoleti rozvíjí:
- objevování neznámého
- rozvoj hrubé motoriky
- řešení problémů
- vizuální sledování cíle
 
Tipy čtenářek Betynky
 
Klepněte pro větší obrázekHra na pomáhání mamince
Rozárce Bodmas z Hranic na Moravě je čtrnáct měsíců a podle své maminky Evy mají teď teď malou „krizi“– nikdy nebyla plačtivé miminko, ale teď se začíná vztekat a není k utišení.
 
„Pomáhá, když odvedu pozornost – ráda si prohlíží obrázkové knížky, ale úplně nejvíc funguje, když mi pomáhá „jako velká“. Dávat prádlo do pračky, podávat různé předměty, které potřebuji, a má velkou radost, když jí poděkuji. Na mrzoutění je tedy u nás nejlepší stará dobrá osvědčená práce."
 
 

 
 
Divadélko z plastelínyKlepněte pro větší obrázek
Anetce Gultové z Velkého Poříčí budou 19. prosince dva roky. Její maminka Adéla má na mrzoutění a nudu svůj recept – modelínové divadélko. „Panďuláčci“ nemusí být vůbec dokonalí – důležité je, že dítě pomáhá mamince figurku vytvářet: lepit nos, ruce, boty a u toho si o nich spolu povídají.
 
„Anetka si oblíbila hlavně pohádku o Červené Karkulce. Z plastelíny si tedy spolu vyrobíme postavičky Karkulky, vlka, maminky, babičky, myslivce a košík... Když je čas, tak udělám z papírové krabice i kulisu. Když za postavičky mluvím, měním hlas –vlk třeba mluví hodně hluboko, což ji vždycky rozchechtá. Samozřejmě že jsem si drastické detaily upravila. Figurky nikdy neuděláte znovu stejně, takže si takto můžeme hrát donekonečna.
 
Text: Jana Trnková
 

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře