7 nálad s bříškem: deprese, smích, pláč nebo osamění

Ne nadarmo se těhotenství říká jiný stav. Opravdu je všechno jinak, mění se tělo i chování. Nálady se střídají rychleji než aprílové počasí.
7 nálad s bříškem: deprese, smích, pláč nebo osamění

Nedá se nic dělat, musíte to vydržet a vaše okolí s vámi. Proměny nálad, na které si stěžuje většina nastávajících maminek, mají na svědomí hormony estrogen a progesteron. Své si přisadí také stres a únava.

K největším změnám nálad obvykle dochází kolem šestého až desátého týdne těhotenství a krátce před porodem. Je to ale individuální. Zatímco s některými ženami cloumají emoce po celých devět měsíců, jiné žádné změny nepociťují.

1. Deprese postihují až dvě třetiny těhotných žen.

Zvláště v zimním a sychravém období podléhají maminky depresím a chmurným náladám. Může za to nedostatek slunce, a tím pádem i méně vitaminu D, což způsobuje právě onu nervozitu a podrážděnost. Může se ale stát, že deprese vás ovládnou natolik, že se s nimi sama nedokážete poprat. Těmto stavům se říká předporodní deprese a je třeba je řešit s lékařem. Pokud emoce dokážete udržet na uzdě, pak by vám na zlepšení nálady měly stačit procházky a dostatek světla. Jakmile vysvitne slunce, čerpejte jeho paprsky, protože světlo podporuje tvorbu endorfinů, které zlepšují náladu. Také pohyb zabírá.

Brzké stmívání v zimních měsících dožeňte rozsvícenými lampami, ideálně s tlumenějším světlem, abyste si doma vytvořili útulnou atmosféru.

Pomáhají také svíčky, klidná hudba nebo aromaterapie. Do aromalampy si dejte bazalku, kardamom, mátu nebo rozmarýn. Všechny tyto bylinky pomáhají zvednout náladu.

2. Pocit osamění je způsoben zvýšenou únavou.

Hůře se pohybujete, jste unavená a nikam se vám nechce. Vaši přátelé a váš partner však těhotní nejsou, a zatímco vy zíváte už v šest hodin, oni srší energií. V tu chvíli si připadáte odstrčená, osamělá a nepochopená. Máte pocit, že všichni jsou na jedné lodi a vy trosečníkem na voru. Tak to ale není. Máte-li bezdětné přátele, dost možná nevědí, jak se k vám mají nyní chovat. Dokažte jim, že jste to stále vy, nic se ve vašem vztahu nemění a stále je kolem sebe vidíte ráda. Zajděte si s kamarádkami na čaj nebo si s přáteli udělejte výlet. Hned vám bude lépe.

3. Stavy úzkosti pramení z podvědomého strachu.

Nastávající maminky přepadají stavy strachu bez zjevné příčiny. Pramení z podvědomí, v němž máte zasunuty obavy z existenciálního zabezpečení rodiny, obavy z porodu, i z toho, zda zvládnete být dobrou matkou. Mnohem intenzivněji vnímáte také dění kolem sebe, jste citlivější na negativní zprávy a podvědomě máte strach o své dítě, aby se mu v životě nic nestalo a vy jste ho dokázala ochránit. Tyto obavy bývají promítnuty i do snů, které maminky popisují někdy až jako hororové. Zmírnit tyto stavy můžete opět jen vy sama pozitivním přístupem k životu, dopřejte si romantický film se šťastným koncem, koupel s růžovým olejem nebo levandulí. Mysl vám pozitivně naladí také aromaterapie meduňkou.

4. Smích a pláč se střídají v rychlých intervalech.

„Asi dvacet minut v kuse jsem se smála, vůbec to nešlo zastavit. A za chvíli mi bylo zase do breku. Manžel vůbec nevěděl, co se mnou,“ říká maminka Martina. Výkyvy nálad hodné Jekylla a Hyda znají všechny těhotné moc dobře. Může za ně estrogen, který vaše nálady dokáže poslat k bodu mrazu, ale na druhou stranu v kombinaci s progesteronem vyvolává záchvaty nenadálého štěstí. Jak tohle zvládat? Nezbývá než vydržet. Partneři, držte si klobouky, tohle je pořádně divoká jízda.

5. Přílišná přecitlivělost je obvyklým projevem těhotenství.

Stačí vám šťastný konec u filmu, který by vás za normálních okolností vůbec nedojal, ale tentokrát pláčete jako želva. K slzám vás dojme i večerníček, maminky s kočárky, malé děti a cokoli, co jen trochu zavání něžností. Opět se ve vás perou hormony a vám nezbývá než tuhle roztomilou indispozici vzít na devět měsíců za svou.

6. Bezdůvodná podrážděnost je zkouškou pro blízké.

„Vydržet s vámi ženami je v těhotenství hrozné. Neustále jste naštvané a za všechno můžou chlapi,“ postěžoval si v internetové diskusi budoucí tatínek. Pravdou je, že partneři jsou častým terčem ve chvílích, kdy cítíme podrážděnost, nutkání se s někým pohádat a vykřičet do světa svou nespokojenost. Partner bude potřebovat notnou dávku trpělivosti, aby vaše výbuchy hněvu zvládl s nadhledem. Co poradit? Buďte ke svému okolí stejně ohleduplná, jako vyžadujete, aby byli ohleduplní oni k vám.

7. Připadáte si ošklivá a nepřitažlivá.

Nějak nemůžete uvěřit tomu, že právě prožíváte nejhezčí období svého života, a při pohledu do zrcadla máte pocit, že se díváte na někoho jiného? Přitom většina těhotných žen má díky progesteronu lepší a lesklejší vlasy. Pravda, s pletí je to horší, je náchylnější k vřídkům, ale jde jen o přechodnou záležitost. Oblečte si něco pěkného, neschovávejte bříško a bude vám líp.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře