Na začátku druhého roku děti rády objevují a zkoumají nové věci. V tomto období vezmou do ruky (a ještě často i do úst) cokoli jim přijde do cesty. Vše co najdou, studují, testují, otáčejí, ohýbají, mačkají, kombinují s jinými věcmi apod. Velmi je zajímá příčina a následek. Žijí pro tuto chvíli a prozatím se u nich příliš neprojevuje představivost a abstraktní myšlení.
Před dětmi se v tomto období začíná otevírat celý svět a ony začínají vyjadřovat širokou škálu nálad, pocitů a chování. Buďte na to připravení – vaše dítě bude dávat najevo náklonnost, nezávislost, úzkost, strach, zlost, nesouhlas, tvrdohlavost, smutek, znepokojení a zmatek.
Děti rostou a vyvíjí se různým tempem. Informace uvedené výše jsou pouze vodítkem a nelze očekávat, že se vaše dítě bude vyvíjet přesně podle tohoto popisu. Pokud máte pochybnosti o správnosti psychomotorického vývoje vašeho dítěte, neváhejte problém včas projednat s vaším pediatrem.
Dítě na konci 13. měsíce by mělo umět:
• přitáhnout se do stoje
• dostat se samo do sedu
• s přidržením přejít mezi dvěma místy, např. mezi křesly
• dělat paci-paci
• dát najevo své přání jinak než pláčem
Pravděpodobně též bude umět:
• dát předmět do krabice
• stát bez opory
• chodit
• používat jedno až dvě srozumitelná slova
• pít z hrnečku
• poslechnout jednoslovný pokyn nedoprovázený gestem
• ukázat na předmět svého zájmu
• čmárat tužkou
• dobře chodit
A možná dokonce bude umět:
• používat lžíci nebo vidličku (i když se zatím úplně samo nenají)
• napodobovat činnosti
• napodobit zvuky některých zvířat nebo věcí
• svléknout si některou část oblečení
• sehnout se pro nějaký předmět a znovu se postavit
• na požádání ukázat jednu část svého těla