V těhotenství nezapomínejte zařadit do jídelníčku rybu

Od chvíle, co jste zjistila, že jste těhotná, v jednom kuse všude slyšíte, jak je důležité ládovat do sebe ryby. Jenže, jak to opravdu je? Kolik jich vlastně sníst, jak často a proč se vyhýbat těm syrovým? A co když jste na rybí maso alergická nebo se vám žaludek vzbouří jen při nepatrném náznaku jeho typického aroma?
 V těhotenství nezapomínejte zařadit do jídelníčku rybu

To nesmíš, to musíš,…také vás okolí častuje jen příkazy, zákazy a rádoby užitečnými (a mnohdy opravdu nevyžádanými) radami? Každý nejlépe ví, co byste měla jíst a pít, kdy chodit spát a jak se šetřit…Máte velká předsevzetí, že budete do úst vkládat jen to, co je zdraví prospěšné, nutričně vyvážené, prostě to, „co byste měla“?

Pak by vaší pozornosti neměly ryby rozhodně uniknout. A pokud zrovna nepatříte mezi jejich velké fanynky, zkuste je vzít alespoň na těch pár měsíců na milost (samozřejmě jen za předpokladu, že váš odpor k nim není nepřekonatelný).

Za peníze lepší péče? Těhotenské nadstandardy aneb za co si můžete připlatit

Za peníze lepší péče? Těhotenské nadstandardy aneb za co si můžete připlatit

Stát se může i takový „zázrak“, že vlivem těhotenské hormonální bouře, během které si vaše tělo žije tak trochu vlastním životem a denně vás něčím překvapí, začnete ryby i přesto, že jste je nikdy dříve nevyhledávala, zbožňovat a po smažené tresce a tuňákovém sendviči se budete moci utlouct.

Srdce i mozek v kondici

Proč jsou právě ryby tolik důležitou součástí zdravého jídelníčku? Zejména proto, že jsou lehce stravitelné díky optimálnímu složení živin, které naše tělo nutně  potřebuje.

Obsahují kvalitní bílkoviny a zdravý rybí tuk, dále vitaminy (A, B, D) a stopové prvky (železo, selen, hořčík, draslík). Omega-3 mastné kyseliny preventivně působí proti nemocem srdce a oběhové soustavy a jsou podporou i pro mozek. 

Nejvíc těchto látek obsahují mořské ryby (losos, makrela, sardinky, sleď apod.). Mořské ryby díky obsahu jódu a sladkovodní ryby díky obsahu tzv. tyrosinu napomáhají rovněž správné funkci štítné žlázy.

Jsou ryby ideální při redukční dietě nebo při zvýšené fyzické námaze, cvičení a podobně. Jejich velkou výhodou je, že mají jemnou a pestrou chuť, takže je můžete připravovat na spoustu způsobů, péct, dusit, udit, vařit. Každý si tak najde „svůj“ oblíbený pokrm, jak mu chutnají nejvíce.

Makrelu a žraloka raději ne

Poslední lékařské studie ukazují, že konzumace mořských ryb má u těhotných žen, kromě všech známých nutričních výhod, vliv i na průběh samotného těhotenství a vývoj plodu, a to zejména jeho mentální vývoj.

„Nulová konzumace ryb v těhotenství je dokonce rizikovým faktorem. Může být příčinou předčasného porodu, nebo nízké porodní váhy miminka. Ovšem na druhé straně ryby ze zamořených oblastí (bílý tuňák, makrela) nebo ryby dravé a dlouho žijící (žralok, mečoun, štika, candát) mohou obsahovat vyšší hladiny rtuti a organických škodlivin.

Proto se v těhotenství doporučuje se těmto druhům vyhýbat, případně je omezit maximálně na jednu porci týdně,“ doporučuje MUDr. Silvia Bajová, dětská lékařka z Nemocnice Na Homolce. Bez obav si můžete několikrát týdně dát lososa, tresku, kapra, pstruha, sumce, okouna, sledě, šproty i sardinky.

Kolik je málo a kolik je moc?

Za ideální stav se považuje, pokud si nastávající maminka dopřeje porci ryby dvakrát týdně. Lékaři doporučují sníst 300 gramů rybího masa týdně. Ryby nakupujte jen u prověřených obchodníků, vyvarujte se podezřele levných výrobků, pečlivě kontrolujte datum spotřeby.

Nejlepší je samozřejmě pořídit si rybu čerstvou. Jak to ale poznat?

Musí mít lesklou a napjatou kůži, načervenalé nebo sytě růžové žábry, nezakalené a vypouklé oči a dobře ohraničené zornice. Šikovným trikem je do ryby píchnout prstem, vzniklá prohlubeň by se měla rychle vyrovnat. Pokud v mase zůstane po prstu důlek, není čerstvé. Samozřejmostí je pak dostatečná tepelná úprava.

MUDr. Silvia Bajová, dětská lékařka z Nemocnice Na Homolce

Proč se vyhnout pochoutkám typu tataráček z lososa nebo sushi? V čem jsou syrové ryby rizikové?

Těhotná žena by neměla nikdy jíst ryby a mořské plody v syrovém stavu kvůli hrozbě bakteriálních patogenů, které způsobují střevní potíže, nebo hrozbě parazitárních patogenů. Ryby i mořské plody by měly být vybírány ideálně z čistých vod, správně skladovány a dostatečně tepelně zpracovány.

Zakládá se na pravdě názor, že rybí maso je významným alergenem, tudíž jeho konzumací nastávající maminka může způsobit vznik alergie u nenarozeného dítěte?

Ryby a mořské plody jsou určitě významným alergenem. Alergici, tedy i alergické těhotné ženy, dodržují dietní opatření a nekonzumují je, protože látky obsažené ve svalech jak mořských, tak sladkovodních ryb se nezničí varem. Nastávající maminka ale nemůže přímo vyvolat alergii na ryby u ještě nenarozeného dítěte. Na vzniku alergie se podílí kromě dědičných předpokladů také vliv prostředí, alergeny či stres.

A čím tedy rybí maso v jídelníčku nahradit?

Je velmi důležité zejména nahradit prospěšné nenasycené mastné kyseliny, které jsou nezbytné pro správný vývoj plodu, jeho mozkových funkcí, imunity i zraku. Omega-3 esenciální mastné kyseliny najdeme třeba ve lněném oleji, avokádu, listové zelenině, ořechách nebo potravinových doplňcích, samozřejmě těch určených pro těhotné.

V těhotenství s rybami opatrně!

V těhotenství s rybami opatrně!

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře