Plavání v těhotenství vám uleví

Jakpak by ne, když si tam i v osmém měsíci připadáte jako lehkonohá víla!
Až když vylézáte po schůdkách z bazénu, tak najednou pocítíte tu velikánskou tíhu,“ směje se Iva Svojšová, instruktorka plavání a cvičení těhotných ve studiích a rodinných centrech v Praze a Berouně.

Na vlastní bříško
Iva Svojšová je ideální člověk pro to, s kým si o vodních aktivitách těhotných popovídat. Nejenže je vystudovaná fyzioterapeutka, ale především: všechno si to vyzkoušela sama na sobě. Se svým třetím potomkem proplavčila celé těhotenství. „Studium a zkušenosti jsou v tomto případě k nezaplacení, protože si musím být stoprocentně jistá, že maminkám neublížím,“ vysvětluje Iva a dodává, že plavání a cvičení ve vodě je opravdu ideální způsob pohybu pro těhotné – ostatně o tom svědčí i její výčet všemožných plusů a pouhého jednoho minusu, jak je uvádíme níže.
A jak vypadá jednotlivá lekce? Začíná se lehkým zahřátím, pak se posiluje, plave, provádí se dechová cvičení a nakonec je zařazeno protažení a relaxace.

Sedm + a jedno –
pro plavání a cvičení těhotných ve vodě podle Ivy:

+ Lepší kondice
Když srovnám svoje druhé těhotenství, při kterém jsem na pohybové aktivity neměla čas, protože se děti narodily brzy po sobě, s třetím, kdy jsem dělala instruktorku téměř do porodu, tak to je velký rozdíl. Tělo je v úplně jiné fyzické kondici. A zůstane mu to i po porodu. Za to dám klidně ruku do ohně.

+ Skvělý relax

Odpočinout si, načerpat síly, užít si hezkou chvilku se svým miminkem – to si přeci přejeme každá. Pro nastávající maminky je příjemné, když se nechá kolem bazénu jen tlumené osvětlení, aby mohly ještě lépe relaxovat. A když jim k tomu pustím příjemnou hudbu, pak je to naprostý balzám pro tělo i mysl.

+ Mimčo v poho

Z vlastní zkušenosti vím, jak je miminko pěkně v klidu, když je všude kolem něj voda. Je nadlehčováno, vnímá velmi pozitivně jemné doteky vody a zvuky, které se vodou nesou.

+ Pro všechny

Je fajn, že chodí plavčit i maminky, které – na popud toho, že jsou v „jináči“ – chtějí začít něco dělat. Voda je pro ně taková nejjemnější varianta cvičení. A pro ty, které naopak musely přerušit své sportovní aktivity, je voda také více než vhodná. Užijí si pohyb, bez kterého nemohou být, aspoň tímto způsobem, což je především dobré pro jejich psychiku.
 
Klepněte pro větší obrázek 

+ I pro neplavce
Velkou výhodou je to, že voda v bazénu je po prsa a mohou tady cvičit i ženy, které neumějí plavat. Cvičení se jim přizpůsobí tak, aby se vody nebály. Voda je nadlehčuje, takže mají pocit, že nejsou tak strašně nemotorné. Mohou navíc využít nejrůznější pomůcky, které je nadlehčují ještě víc. Jelikož bazény nejsou příliš velké, maminky nemusejí mít strach, že by se neměly čeho chytit.

+ Tělo si lebedí
Paráda je, že nejsou zatěžovány páteř a nosné klouby – vše je nadlehčené a uvolněné. Dokonce je možné si ve vodě lehce poskočit, což na suchu jaksi nejde. Tím, že se při cvičení zvyšuje proudění krve, lépe funguje srdíčko a pěkně se prokrvují svaly. Protahování nožek a přirozená „masáž“ vodou pomáhá proti nepříjemným otokům a křečím.

+ Přípravka

Využívá se dechové gymnastiky a cviků, které usnadňují porod.

– Časté odbíhání
Jedinou nevýhodu vidím v tom, že šplouchání umocňuje pocit stále plného močového měchýře, a tak mamky neustále odbíhají na záchod.

Kde plavou těhotné? Podívejte se například na stránky:
www.studio-kytka.cz
www.studioprozeny.cz
www.plavacek-deti.cz
www.rc-ctyrlistek.cz

Iva Svojšová – instruktorka plavání a cvičení těhotných v Praze a Berouně:
"Pokud můžete, tak si vyberte bazén v soukromém centru, kde plavou i miminka. Nejenže je tady vhodná teplota vody (mezi 29 a 31 stupni) – jakožto těhotná byste neměla ve vodě prochladnout – ale i hygiena vody je tu přísně hlídaná. Lepší je to i proto, že maminek sem chodí méně a instruktorka se může každé z nich více věnovat."
 

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře