Na sport nezapomínejte ani před porodem

Mohlo by se zdát, že v posledním trimestru je nejvyšší čas přestat cvičit a už jen odpočívat. Jenže to není pravda, pohyb vám pomůže i těsně před porodem, jen musíte vědět jaký…
Chůze
Pobyt na čerstvém vzduchu je pro třetí trimestr úplně dokonalou formou aktivního odpočinku. Pořádně se tedy oblékněte, aby bříško neprochladlo, a zajděte do blízkého parku. Svižnou chůzi pravidelným krokem střídejte s pomalým „couráním“.Tak předejdete přepínání a bolesti chodidel. Navíc tak nacvičujete správné dýchání a podporujete kardiovaskulární systém. A miminku je v klidu zeleně také dobře. Rozhodně se však nepřepínejte, není třeba ujít 15 km, půl hodinky denně zcela stačí.
 
Hurá do vody
Plavání je možné doporučit po celou dobu gravidity (pokud se samozřejmě nejedná o závodní plavání). Rizikovým faktorem může být znečištění vody a její nízká teplota. Při plavání se ale jak uvolňuje, tak i posiluje svalstvo celého těla, důležité jsou hlavně zádové svaly. Tělo je ve vodě nadnášeno, a proto ustupují i problémy s bolestmi plosek nohou a další. Podstatná je správná technika plaveckých způsobů. Takže žádná akrobacie! Zapomeňte na kraula a „divokého“ motýlka. Ideální jsou klasická prsa nebo plavání na zádech klidným tempem. Rizikovým faktorem při plavání ale může být znečištění vody nebo její nízká teplota Zapomeňte tedy rozhodně na podezřele vodní nádrže nebo rybníky. Ani veřejné koupaliště není zrovna ideální, naštěstí v každém větším městě najdete bazén vhodný právě pro těhotné ženy a miminka.
 
Jak si krásně zaplavat
Plavání začněte nejdřív dýcháním do bříška, nadechněte se nad vodou a vydechujte dlouze pusou do vody či pod vodou. Na 4 doby nádech, na 4 doby výdech. Opakujte vždy desetkrát.
 
Tip na cvičení ve vodě
Protahujte a uvolňujte si bederní svalstvo. Chytněte se žlábku a nohama se opřete o stěnu bazénu. Propínejte kolena, podsaďte pánev a tlačte do beder, bradu opřete o hrudník. Potom plavte pro radost a krásu.
 
 
 
Pozor!
O tom, že chodíte plavat vždy informujte svého lékaře. Jestliže vám jej nedoporučí, poslechněte jeho rady, jistě má pro to důvod může docházet k předčasnému otevírání děložního hrdla a hrozí nechtěný předčasný odtok plodové vody či porodu). Plavání budete muset oželet i v případě, netrpíte výtokem.
 
Gravidjóga
Je pro třetí trimestr naprosto dokonalá. Základem zvládnutí cvičení gravidjógy je nacvičení relaxačních technik, vlastní cvičení pak vede k uvolnění svalů a jejich napětí,. Cílem gravidjógy je žena vyrovnaná psychicky i fyzicky. A to pro porod jistě potřebuje každá maminka! S nabídkou gravidjógy se můžete setkat v nabídce větších fitness center nebo speciálních studií.
 
Pilates pro těhotné
Zdá se vám to nemožné? Ba ne, pokud hledáte relaxační cvičení, které vám pomůže projít celým těhotenstvím, ulevit od bolesti zad, zpevnit svaly pánevního dna, připravit vás na porod či jen zvýšit povědomost o vašem těle jako takovém, můžete začít s Pilates. Prospěje nejen vašemu tělu, ale i psychice, protože se naučíte soustředit a relaxovat. Dalším dobrým důvodem, proč se dá Pilates cvičit během těhotenství, je jeho variabilita. Většinu cviků lze přizpůsobit konkrétní zdatnosti což je samozřejmě během zvětšování bříška vašeho důležité. Jen zapomeňte na skvělé „DVD lekce s Jane Fondovou“ a vypravte se cvičit pod dozor do kruzů pro těhotné.
 
Kam za cvičením
Tak určitě nejlepší je to přímo do porodnice. Dnes už v podstatě každá klinika má své vlastní cvičení pro nastávající maminky. Tak máte jistotu, že na d vámi bdí zkušený cvičitel a ne jen nadšenec z fitcentra. Ovšem i mimo zdi nemocnice můžete najít dobré kurzy pro těhotné ženy. Hledejte ovšem opravdu opatrně, ptejte se, nechte se zapsat na zkušební hodinu, abyste zjistili přístup cvičitelů i náročnost sportu. Pokud by vám totiž něco nevyhovovalo, byla by to škoda peněz. Těhotenství je dnes trochu byznys, takže počítejte s tím, že i za kurzy si trochu připlatíte. Jsou-li ovšem dobré, peněz není třeba litovat, cvičení prospěje vám i miminku.
 
Zkuste třeba:
www.sipkova.cz
www.factorypro.cz
www.studioprozeny.cz
www.pilatesbody.cz
www.studiopilates.cz
www.studioprozeny.cz

Text: Eliška Zikmundová
 
Přihlásit se
Betynka na Facebooku