Víte, jak je to s ochrannými faktory opalovacích krémů?

Léto, dovolená, voda, slunce…Co mají tato témata společného? Používání krémů a přípravků na opalování. To dnes už ví každý a většina z nás je také používá.

To je jistě chvályhodné, ovšem méně už to, že za vysoký ochranný faktor považujeme 10, nanejvýš 15. Důvod? Tím je zažitá představa, že faktory 30-50 nás sice ochrání před škodlivým zářením, ale že se přes ně naše kůže neopálí a nezíská onen žádaný zlatavý nádech.

Přitom opak je pravdou. Nejenže jsme díky těmto vysokým faktorům lépe chráněni a kůže dobře ošetřena, neopaluje se tzv. šokem, ale mnohem přirozeněji, pomaleji a tím pádem nám barva vydrží také po delší dobu. Investice do kvalitních opalovacích přípravků se vyplatí. Následky nadměrného slunění všichni známe. Proto u opalovacích přípravků volte nejenom vyšší faktory, ale dbejte také na to, aby byly odolné proti vodě a potu a chránily nás proti UVB i UVA záření.

Někteří lidé jsou však i přes veškerá možná rizika stále nepoučitelní. Na přímém slunci stráví klidně celý den a pak se jen diví, odkud se vzaly spáleniny, červené tečky, bradavičky, mimické vrásky, v nejhorším případě rakovina. Přitom tyto projevy se na kůži nemusí objevit hned. I několik spálení do puchýřů v dětství, kdy je pokožka nejcitlivější, může narušit její obranyschopnost a zvýšit riziko vzniku zhoubného kožního nádoru melanomu. UV záření může způsobovat ale také předčasné stárnutí kůže a narušení imunitních reakcí.

Se stále ztenčující se ozónovou dírou jsou sluneční paprsky škodlivější. UVB (působí na vrchní část pokožky) a UVA paprsky (ničí kůži v hloubce) jsou dnes opravdu velkou hrozbou. Stále ne však takovou, aby zastavil honbu za dohněda opálenými těly, které pořád platí za symbol krásy. Málokdo si ale uvědomuje, že z dermatologického hlediska je opálená kůže poškozenou kůží.

Dodržujte při slunění tedy alespoň tato pravidla:
• poznejte svůj fototyp
• neopalujte se mezi 11-15 hodinou
• používejte kvalitní opalovací přípravky, které nanášejte půl hodiny před sluněním
• opalování nepřehánějte
• nechte si vyšetřit „podezřelá“ znaménka u kožního lékaře

Fototyp 1
Citlivá bledá pleť, na slunci rudne, často zrzavé vlasy, vlastní ochrana 5-10 minut.

Fototyp 2
Plavé vlasy, světlá pleť, občas rudne, pomalu se opaluje, vlastní ochrana 10-20 minut.

Fototyp 3
Světle hnědá pleť, vlasy tmavý blond, světle hnědé nebo černé, celkem dobré opalování se, vlastní ochrana 25 minut.

Fototyp 4
Snědá kůže, hnědé vlasy, opaluje se dohněda, nespálí se, vlastní ochrana 30 minut.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře