Vhodný výběr kroužků je velmi důležitý

Kroužky ovlivňují hrozně moc. Mohou určit i volbu vysoké školy, zaměstnání nebo výběr partnera. Z tohoto pohledu je volba správného kroužku osudová.
Vhodný výběr kroužků je velmi důležitý

Začínáme dost brzy
Jak houby po dešti dnes rostou rodinná centra, kam chodí mámy už od těhotenství. Cvičí a plavou s miminkem, zpívají a hopsají s batolátkem. Předškoláci jsou běžně zvyklí chodit na cvičení, tancování, keramiku, angličtinu. Ruku na srdce, je v tom krapet soutěživosti. „Tys nechodila s malou plavat?!“ zeptá se aktivní matka zděšeně té, která s miminkem takzvaně nic nedělá. Zdá se, jako bychom hekticky oblétávaly všechny ty kroužky i kvůli sobě. Vymlouváme se na sociální izolaci a kvůli tomu, že si chceme poklábosit s matkou-kolegyní, jde dítěti hlava kolem ze zpívánek, výtvarek a sportovek. Kroužky pro batolata jsou zkrátka in. Jsou zábavou pro dítě i pro mámu.

Jaké množství zvolit
Děti rodičů, kteří jako malí běhali z kroužku do kroužku a vyhovovalo jim to, běhají teď taky. Těm, kterým to nevyhovovalo, nechávají svým ratolestem volnost. Někteří zase do kroužků nechodili a je jim to líto, proto motivují své děti. Někdy až moc. Je dobré začít pěkně piánko. Dva kroužky týdně. A pokud bude dítko spokojené a samo si řekne, že chce víc, zvažte, zda si přiberete nějakou další aktivitu. Nezapomínejte, že volné odpoledne má také svůj význam. Jedno dvě odpoledne v týdnu ponechejte lenošení s knížkou, hraní si s panenkami nebo autíčky, běhání na hřišti.

RADY RODIČŮM
Kroužky pro předškoláky dělají ze školek pouhé hlídárny. Rodiče s dětmi přesouvají zájem z dění v MŠ na „hodnotné“ odpolední aktivity. Ale paní učitelky dělají s dětmi taky fajn věci! S něčím je dobré začít už před školou (s krasobruslením), ale gró si ponechejte až na školní věk.

Ideální je (a také nejčastější), když dítě zkombinuje pohyb (sport, tanec, balet) s nějakou uměleckou činností. Pokud nemá váš potomek vyprofilované zájmy, přihlaste ho např. na florbal (fotbal, ping-pong apod.) a flétnu (výtvarný kroužek, keramiku, jiný hudební nástroj). Čas ukáže, co zvítězí.

Nabízejte, ale nevnucujte. Mezi 5. a 8. rokem, kdy se obvykle rozhoduje o kroužcích a budoucích (možná celoživotních) zálibách, dítě zkouší, objevuje, k čemu by mohlo inklinovat, co mu půjde a bude ho uspokojovat. Na vás rodičích je, abyste rozšířili obzor, ne abyste tlačili na pilu.

Snažte se ponechat svoje ambice stranou. To, že jste byli kdysi dobří v gymnastice, ale nedotáhli jste to do excelentní úrovně, nemusí znamenat, že se dítě bude chtít realizovat právě v tělocvičně.

Vycházejte z temperamentu dítěte. Pokud je komunikativní, veselé a otevřené, bude mu vyhovovat kolektivní sport. Přemýšlivého introverta fotbal zřejmě nenadchne.

Ne u všech zálib jde o výsledky a výkony. Dá gól – jistě, pochválíme ho, zapíská písničku – řeknu, že se mi to líbí. Dejte ale pozor, abyste nenastavili situaci tak, že na kroužky chodí kvůli vám, aby se vám zavděčilo. Koníčka dítě pěstuje kvůli sobě, kvůli svému dobrému pocitu. 

NEBUĎTE JAKO SOUSEDOVIC TONÍČEK
Ten, co nemá žádný koníček. Když člověk v dětství najde zálibu, ke které se vždycky rád vrací, je to v životě výhra. I když trénink nebo přehrávání etud není vždy procházka růžovým sadem, vložená energie se vrátí. Co vaše dítě získá pěstováním koníčka?

Mnohdy zálibu na celý život. Vezmeme-li za příklad hru na hudební nástroj, nemusí dojít až k virtuozitě, ale bude moci svým dětem zahrát na piano, u táboráku na kytaru. Když mu bude ouvej, bude mít ventil svého splínu – drnkne do strun a bude mu líp.

Kamarádství. V taneční skupině, oddíle, orchestru, na výtvarce – když se schází pořád jedna parta a děti zažívají společné zážitky, se je naučí sdílet.

Ne nadarmo se říká „sportem ku zdraví“. Pravidelné sportování jednak podporuje zdravý tělesný vývoj, ale také volní vlastnosti (při osvojování si techniky při hraní na hudební nástroj také), zdravou soutěživost, sportovního ducha. Dítě se učí poprat se s překážkami, umět uznat prohru, vychutnat si vítězství.

Naučí se hospodařit s časem. Později, až bude do kroužků docházet samo, bude si muset rozvrhnout odpoledne tak, aby stihlo školní přípravu i kroužek. U hry na nástroj musí počítat i s domácí přípravou apod.

Sebevědomí. Mít něco svého, co baví jeho, a ne třeba tátu nebo ségru, dodává dítěti pocit jedinečnosti a zdravé sebevědomí: „Umím něco navíc, a to mi dělá radost.“

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře

Betynka na Facebooku


Nejčtenější články