Vaše miminko si hraje jen s plenkou? Nevadí!

Miminka jsou vybíravá. Přesto na rozdíl od dospělých častěji sáhnou po úplně obyčejné věci. 

Máme pro vás jednu otázku, takový miniaturní test, oslovili jsme deset maminek. Nejprve odmítly, prý nevědí co dřív, ale pak jim zvědavost nedala. „Když to bude lehké,“ svolovaly. „Víte, co je pro miminko první hračka?“ vyzvídali jsme. Pět odpovědělo, že prstíky, čtyři tipovaly dudlík a jedna kolotoč nad postýlkou. Na mámin nebo tatův obličej si nevzpomněl nikdo. Přitom právě ten je podle některých výzkumů tím hlavním, čemu děťátko už v několika týdnech života věnuje pozornost. Shodují se na tom jak například autorky knížky Hra ve vývoji dětí v prvním roce života Daniela Sobotková a Jaroslava Dittrichová, tak naše spolupracovnice, psycholožka Eva Pavlíková. „Miminka asi do tří měsíců dávají přednost ‚lidským podnětům‘ před věcmi,“ zdůrazňuje. „Ráda pozorují, když se nad nimi někdo sklání, mluví k nim a dotýká se jich.“ 

Když to tolik stálo…
Nutit jim v tu chvíli hračky za tisíce nemá smysl. A často u některých dětí nenajdou odezvu ani o nějaký měsíc později. „Takové peníze to stálo, tak tedy vážně nechápu, proč si s tím nehraje.“ Alenin osmiměsíční Kubíček absolutně ignoruje máminu snahu, aby se nechal nalákat na zázračnou zpívající kostku. Jako oko v hlavě naopak opatruje olysalého medvídka, kterého zdědil po sestřenici. Janina stejně stará Adélka se zase jen nerada vzdává plenky, kterou mívá máma po ruce, kdyby bylo třeba utřít jí pusu. 

Proč si prcek oblíbí obyčejnou plenu a nesápe se po důmyslné hračce za spoustu peněz? Podle psycholožky Evy Pavlíkové může o preferenci rozhodnout vjem z jakéhokoliv smyslu. „Někdy možná zapomínáme na podněty hmatové. Obyčejná plenka je měkká, ale zároveň má zajímavou strukturu – není úplně hladká. Dnes už lze pořídit zajímavé textilní hračky z kousků hmatově různorodých materiálů (samet, manšestr, hrubé lněné plátno atp.) Textilní hračky jsou měkké, na rozdíl od tvrdých plastových se poddají v dlani, a je to tedy úplně jiný druh smyslové zkušenosti. Jindy může rozhodnout čich. Neklidným dětem se třeba doporučuje dát do postýlky kus oblečení, který měla maminka na sobě.“ 

Hračky, na které stačí 
Také si říkáte, že čím víc toho hračka umí, tím více by měla drobečka zajímat? I když vy jste z té důmyslnosti, kterou jste mu pořídila, paf, váš zázrak ji může odmítat. A když mu nedáte pokoj, pláčem nebo křikem dá najevo, že tady rozhoduje on. Úroveň mentálního vývoje neumožňuje podle psycholožky Evy Pavlíkové miminku využít všechny možnosti multifunkčních hraček. „Na mnohé to také může být příliš podnětů najednou, což může působit spíš neklid než radost ze hry. Jsou děti, které se příliš pestrých hraček, jež blikají a ještě vyluzují hlasité melodie, bojí a odmítají je.“ Doporučuje proto hračky vybírat a dítěti nabízet podle jeho povahy a úrovně mentálního vývoje. A začít těmi jednoduššími a obyčejnějšími. Jak dítě roste a vyvíjí se, lze postupně nabízet hračky komplikovanější. 

Stačí jim unisex?
 
„Autíčko ji nekupuj, vždyť je to holka,“ osopíte se na manžela, který desetiměsíční dceři v hračkářství vyhlédl poslední model audi. Jenže tatínek, který se těšil na kluka, nemůže přenést přes srdce, že by si jeho miláček nehrál s auty. Záleží už v tomhle věku na tom, jestli pořizujeme dětem hračky podle pohlaví? „Preference hraček na rodu nezáleží, rodové jsou spíše naše zvyky, jaké hračky kupujeme holčičkám a jaké chlapečkům. Hračky pro kojenecký věk jsou však poměrně unisex. Rodiče by mělo více zajímat, aby hračka odpovídala momentálním dovednostem dítěte a jeho přirozeným vývojovým potřebám.“

Eva Pavlíková zdůrazňuje, že stačí dobře se dívat. Například když dítě kolem 9. měsíce zdokonalí úchop (bere věci do špetky mezi palec a ukazovaček), je najednou schopno vzít do ruky i drobné předměty a zvýší se i jeho zájem o to, co s nimi dál. Ditě experimentuje, snaží se s nimi trefit do všelijakých malých otvorů. „Je to vlastně signál pro přísun vhodné hračky bezpečné velikosti (nevejde se do nosní dírky a v ústech neláká ke spolknuti, ale lze s ni příslušné momentální vývojové výzvy zkoušet).“ 

Převzato z časopisu Betynka.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře