Snažte se, aby dítě mělo tekutiny stále na očích

Lidské tělo obsahuje velké množství vody. Tělo dospělého člověka je více než z jedné poloviny tvořeno vodou, u dětí jsou to více než dvě třetiny.

Voda je životně důležitá jako hlavní složka krve, umožňuje transport stavebních látek a energie k buňkám. Má-li tělo nedostatek tekutin, snaží se ledviny vodou šetřit. Následkem toho je pak jejich nedostatečná funkce. Čištění krve od škodlivých látek pak nefunguje optimálně a ledviny jsou přetěžovány. To může dále vést k bolestivým onemocněním ledvin v pozdějším věku. Proto dítě v pití nikdy neomezujte! Děti by se měly naučit vypít spíše o sklenici vody více než méně. Smiřte se s tím, že to může znamenat častější přebalování či „zachodování“.

Mléko a mléčné výrobky řadíme z důvodu vysokého obsahu výživných látek k potravinám. Nápoje doplňují tuhou stravu. Jaké množství tekutin by tedy mělo dítě denně vypít? V ideálním případě asi tři čtvrtiny litru.
 
1 rok - 600 ml/den

2-3 roky - 700 ml/den

4-6 let - 800 ml/den
 
Děti většinou vyžadují nápoje instinktivně. Pokud množství vody v těle klesne pod optimální hladinu, brání se tělo tomuto nedostatku vody pocitem žízně. U dětí se na to bohužel nemůžeme vždycky spolehnout.

Někdy se stává, že děti „zapomenou“ pít třeba proto, že se plně soustředí na hru. Jiné děti si pocit žízně uvědomí teprve při pohledu na nějaký nápoj. Snažte se, aby v zorném úhlu dítěte byla vždy plná sklenice. Během dne dítěti pití připomínejte a jděte mu jako vždycky příkladem.

Pozor! V horkém létě nebo při zvýšené tělesné námaze potřebují děti až dvojnásobné množství tekutin. Při ochlazování těla dochází k vyšší spotřebě vody, která odchází kůží v podobě potu.

V poměru k tělesné teplotě mají děti větší povrch těla něž dospělí. Často se stává, že děti vyžadují pití v parku či v dopravním prostředku. Nezapomeňte mít proto vždy po ruce vhodný nápoj. Starším dětem můžeme s sebou zabalit například malou lahev s nápojem.

Při horečce, průjmu nebo zvracení ztrácí tělo větší množství vody, která musí být nutně doplněna! Zde pomohou teplé bylinkové čaje nebo polévky. 

Pro malé děti jsou naprosto nevhodné limonády, šumivé nápoje v prášku, kokakolové nápoje, káva, černý čaj, ledový čaj (z černého čaje s ovocnou příchutí), energetické nápoje, izotopové nápoje a veškeré další nápoje obsahující alkohol!

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře