Sladkosti dávejte dětem s rozmyslem!

Děti si sladkou chuť většinou oblíbí již jako kojenci, vždyť mateřské mléko má nasládlou chuť. Pravděpodobně obliba sladkého souvisí i s příjemným pocitem při sání mateřského mléka a určitý pocit bezpečí v mámině náručí tento psychický moment ještě posiluje.

Postupně i s přibývajícím věkem je obliba sladkých pokrmů silně svázána s psychologií dítěte. Maminky jsou toho často přímými strůjkyněmi. Již od batolecího věku dětí řeší většinou nechutenství přislazováním. Další motivace dětí jsou rovněž založeny na principu – lákadla, odměny… Děti již od útlého věku chápou sladkosti jako odměnu. Odměňování dětí sladkostmi je ze strany rodičů, prarodičů a ostatních velkou chybou. Není důvod, proč by děti nemohly být odměňovány například ovocem či různými oříšky. Celá tato záležitost je postavena na jisté míře pohodlnosti a zlozvyků nás dospělých.

Tím není míněno, aby se sladká chuť vymýtila. Neměla by jenom být v popředí. Děti by se měly učit, že určité věci jsou sladké a nemusíme je ještě zasypávat cukrem jako například ovoce. Cukr totiž přispívá k hromadění tuku v těle, k obezitě a je rizikovým faktorem pro vznik mnoha závažných onemocnění. 

V našich jídelníčcích převládá hlavně bílý rafinovaný cukr. Ten se od ostatních potravin liší zejména tím, že je pouze zdrojem energie a není nositelem jiných výživových faktorů. Naopak k trávení bílého cukru naše tělo potřebuje některé vitamíny skupiny B (zejména vitamín B1) a minerály hlavně (hořčík, chróm a zinek) a vlákninu. Takže při vyšší spotřebě sladkostí tělo dramaticky připravujeme o tyto důležité látky, které hlavně dětský organismus tak potřebuje k vývoji. Taky dochází ke zvýšenému vylučování inzulinu. Cukr a cukrovinky mají vliv i na vznik zubního kazu.

Jiné formy přislazování pokrmů:

Melasa
Vzniká jako vedlejší produkt při výrobě cukru. Je to hustý hnědý cukrový sirup. Vzniká tím, že obsahuje vysoce využitelné železo. Melasa obsahuje mnoho minerálů a stopových prvků. Rafinovaný cukr neobsahuje žádný z nich. V organické hmotě melasy je i vysoký obsah vitamínů řady B. Melasa může být konzumována přímo, a to v množství jedna lžička pro děti denně.

Med
Med se skládá z několika druhů cukrů. Kromě cukru obsahuje i důležité minerální látky, vitamíny (B1, B2, niacin) a enzymy. Obsahuje inhibitin, který ničí bakterie a hojí rány, dále cholin a acetylcholin. Vzhledem k tomu, že je med biologicky velmi hodnotnou a chemicky dosud nekontaminovanou potravinou, měl by aspoň v dětské výživě sloužit jako sladidlo. Vhodná dávka pro děti je jedna čajová lžička denně. Pozor, med nedáváme do vařících nápojů, rozpouštíme ho v nápojích do 40 °C, jinak ztratí téměř všechny účinné látky. A nedotýkáme se ho pokud možno kovovými předměty.

Ječný či kukuřičný slad
Můžeme používat místo medu. Mají vysokou výživovou hodnotu.

Při pečení můžeme místo bílého rafinovaného cukru použít ještě přírodní hnědý cukr (obsahuje minerály a vitamíny), ovocný či hroznový cukr. Dobrou alternativou pro slazení například nápojů je i javorový sirup.

Umělá sladidla
Umělá sladidla ani nápoje s jejich obsahem pro zdravé děti nejsou v žádném případě vhodné!

Systematický nadměrný přísun cukru vede k návyku, který může ohrozit zdravotní stav dítěte s vážnými následky v dospělosti. Rodiče by se měli zamyslet nad tím, co svému dítěti dávají, a co dovolují, aby jim dávalo nejbližší okolí. Protože oni jsou zodpovědní za jejich stravovací návyky a tím pádem i zdraví do budoucnosti.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře