Racionální výživa by vám měla i chutnat!

Mluvíme-li o racio stravě, nejde o nic jiného než o zdravé stravování, které nám svědčí. Co to znamená prakticky?

Vybírejte si vhodné potraviny a dopřejte si pestrou stravu.Díky ní získá váš organismus optimální množství a poměr základních živin – bílkovin, cukrů a tuků, ale také vitaminů, minerálů a dalších potřebných látek. Pokud budete dodržovat i další zásady zdravého životního stylu (více pohybu a méně stresu), začnete se lépe cítit a navíc omezíte riziko vzniku civilizačních chorob, jako je vysoký krevní tlak nebo cukrovka. Pestrou nabídku racio produktů, mezi které patří pohanka, jáhly, sója, cizrna nebo červená čočka, přináší do vašich domovů již přes dvacet let značka Lagris.

Pestrost svědčí každému
Sestavit si pestrý jídelníček není vůbec složité. Dejte přednost rostlinným olejům před živočišnými tuky, zaměřte se na dostatek zeleniny a ovoce, dopřejte si ryby a produkty z nich.Používejte mléčné výrobky, omezte bílé pečivo a raději si pochutnejte na celozrnném. Do svého jídelníčku pravidelně zařazujte luštěniny (vyzkoušejte například červenou čočku nebo sóju) a další zdroje cenných vitaminů a minerálů, jako jsou jáhly nebo pohanka. Ostatně právě konzumace produktů z obilovin a luštěnin mají pokrýt zhruba jednu třetinu celodenního energetického příjmu. Vyzkoušejte je a určitě nám dáte za pravdu, že zdravé suroviny mohou být také dobré!

Nezapomeňte: energetický příjem má odpovídat vašemu energetickému výdeji. Ovšem u dětí je to jinak – v době, kdy organismus roste a sílí, je třeba mu dopřát větší energetický příjem než výdej.

Pohanka
Společně s jáhlami, cizrnou nebo například sójou se pohanka cení pro vysoký obsah minerálů, vitaminů a vlákniny. Díky svému vyváženému složení tak z pohledu zdravé výživy tyto potraviny posilují odolnost a obranyschopnost organismu.

Víte, že: kroupy z oloupaných semen pohanky se svým složením podobají cereáliím, neobsahují lepek a jejich konzumací získáte potřebný rutin podporující pružnost cév?

Co s ní v kuchyni?
Hodí se jako příloha, do kaší, polévek, rizot, pomazánek, ale i do sladkých nákypů nebo třeba lívanců.

Jáhly
Malé žluté kuličky vznikají z vyloupaných zrn prosa. Jistě nejen celiatici (osoby s intolerancí na lepek v obilovinách) ocení, že jde o přirozenou bezlepkovou potravinu. Navíc jáhly při vaření zvětší svůj objem a zasytí vás na dlouhou dobu.

Víte, že: proso pochází původně z Asie a do Evropy jej přivezly kočovné kmeny?

Co s nimi v kuchyni?
Hodí se do slaných i sladkých jídel.Vyzkoušejte je jako přílohu k masu, nákyp nebo kaši.Rovněž se jimi dá nahradit základ škubánků a osvědčí se také jako zavářka do polévky.

Kuskus
Tento druh těstovin se vyrábí ze semoliny (tvrdozrnné pšenice), která se nejprve zpracuje na krupici, pak se tvaruje do drobných kuliček a ty se po napaření vysušují.

Víte, že: kuskus je jako stvořený pro naši uspěchanou dobu? Nemusí se vařit! Zalijte ho horkou vodou a vyčkejte pár minut, dokud se tekutina zcela nevstřebá.

Co s ním v kuchyni?
Kuskus vám zachutná jako hlavní pokrm nebo i příloha k masu, zelenině a omáčkám. Vhodně nahradí nudle do polévek a rovněž se používá do ovocných i zeleninových salátů. Můžete ho totiž připravit jak na slano, tak i na sladko a pak proměnit třeba v dezert!

Sója
Z pohledu výživy patří tato luštěnina s vysokým obsahem bílkovin mezi nejstarší kulturní plodiny. K přípravě pokrmů jsou vhodné především žluté boby – když je uvaříte, dáte nám za pravdu, že mají jemně oříškovou chuť.

Víte, že: také sója patří mezi bezlepkové potraviny? Kromě bobů se využívají také sójové výhonky.

Co s ní v kuchyni?
Opět se vám nabízí široká škála možností, jak osvěžit svůj jídelníček. Vyzkoušejte ji do polévek, rizot nebo i omáček. Zachutná vám také v podobě pomazánky nebo ji přidejte do zeleninového salátu.

Červená čočka
Chcete-li obměnu tradiční čočky, vyzkoušejte právě červenou. Ostatně sami pak můžete posoudit, zda tvrzení, že méně nadýmá, se skutečně zakládá na pravdě.

Víte, že: díky tomu, že má drobná zrnka, se nemusí předem namáčet? I tak budou rychle uvařená.

Co s ní v kuchyni?
Červená čočka je jako chameleón.Oceníte ji do pomazánek, polévek, ale i do salátůnebo jako přílohu k masu. Dále je vhodná k zahuštění gulášů či zeleninových jídel. Díky své jemné chuti se doslova nabízí kombinovat ji například s rýží, pohankou nebo kořenovou zeleninou.

Cizrna
Spolu se sójou je vysoce hodnocená především pro svůj obsah bílkovin. Jedná se o luštěninu žluté až žlutohnědé barvy s jemnou oříškovou či kaštanovou chutí. Pochází z Asie, ale dnes se pěstuje v celé jižní Evropě.

Víte, že: při pravidelné konzumaci pomáhá snižovat cholesterol, předcházet zácpě a posilovat nervovou soustavu?

Co s ní v kuchyni?
I po uvaření si uchovává křupavou konzistenci a výtečně se tedy hodí do salátů, jako příloha k masu, k těstovinám, ale i k přípravě pomazánek, nádivek a moučníků. Nejznámější pomazánkou z cizrny je hummus – pyré s česnekem, sezamovým krémem a citronovou šťávou.

Recepty a další informace naleznete na: www.lagris.cz

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře