Proč ženy (rády) utrácejí: Mýty a realita

Říká se, že utrácení a nakupování je parketa žen. Co je na tom pravdy? Opravdu je pro nás nakupování zábavné?

Ano, nakupujeme častěji. To proto, že většinou míváme na starosti celou domácnost. Každodenní nákupy absolvují ženy pětkrát častěji – v průzkumech je přiznávají jen 4 % českých mužů! V obchodech s kosmetikou a oblečením a v kadeřnických salonech tedy zdaleka nekončí tolik peněz, jak si muži myslí. Ženský rozpočet z velké části padá na potraviny, drogistické zboží a vybavení domácnosti. Kam se vytratila poezie?

Relax mezi regály
O ženách jako vášnivých nakupujících kolují historky. Že prý RÁDY nakupují. „O ženách se toho říká skutečně mnoho,“ říká psycholožka PhDr. Marta Boučková. „Tohle tvrzení se opírá o rozdělení práce v dobách dávno minulých, kdy jste ve většině lidských společenství našli muže – tedy lovce – a ženy – ochranitelky ohně a sběračky. A v průběhu vývoje se sběr změnil v nákup, a tak ženám zůstala nálepka těch, které nakupují, ba co víc, které to také neuvěřitelně baví. Je otázkou, zda zábavnost, která je spojována s ženským nakupováním, není jen mazaná zástěrka, bez které by se nakupování stalo další z mnoha nutností k přežití,“ uvažuje Marta Boučková.

Když nakupujeme od stolu
Vzrůstající obliba nakupování přes internet, ale příliš nekoresponduje s archetypem sběračky v obchoďáku. Jak to vidí psycholožka? „Ještě aby korespondovala,“ reaguje Marta Boučková. „Svět se mění, a tak se mění i způsob nakupování. Zboží je čím dál tím více a další nohy ženám v průběhu vývoje nenarostly, takže by to nakupování taky nemusely vůbec stihnout. Ještěže mají k dispozici internet! Svět se zrychluje a klade na nás čím dál větší nároky, ale den má stále jen 24 hodin. Hospodaření s časem a jeho efektivní využívání jsou jednou z hlavních priorit doby, a tak i ženy už nestíhají obíhat obchoďáky, ale nakupují také zatím tou nejmodernější metodou – sezením u počítače.“

Co zbylo z evoluce
Pokud se nejedná o každodenní tahání tašek s mlékem a fl ákotami masa, ženy většinou nakupování a péče o zevnějšek baví. Jako důvod uvádějí relaxaci – při nákupu nových věcí zapomínají na běžné starosti. Mívají ale stále ještě průměrně nižší příjmy než muži, proto kupují levnější věci, zato častěji. Vědomí, že utratily méně než jinde a jindy, jim dělá radost. Ženskou zálibu v akčních slevách lze také vysvětlit evoluční psychologií: Žena v minulosti opouštěla svoje prostředí a přizpůsobovala se prostředí svého muže. Plyne z toho pro ni výhoda – schopnost porozumět ostatním. Zatímco muž je nastaven obstát v konkurenci, žena je nastavena na kooperaci. A to se podle odborníků promítá i do vztahu k penězům. Zatímco muži riskují a odvážně investují (jsou v tom úspěšnější než ženy, ale také častěji krachují), ženy konzervativně nakupují „výhodně“ ve slevách a ve výsledku málokdy prodělají.

Lepší hospodářka než hospodář
Nejenže ženy častěji nakupují (protože musejí), zároveň mají o svých útratách lepší přehled. Autorům vtípků pošklebujících se rozhazovačným manželkám, které rozfofrují každou korunu, můžeme před nosem zamávat výsledky průzkumů. Prokazují, že to spíše muži těžko vycházejí se svým rozpočtem a mají na svých účtech větší dluhy než ženy. Na rozdíl od mužů ženy více vyhodnocují možnosti, jak ušetřit. Muži mají naopak tendenci ignorovat rostoucí dluhy a zapomínají platit půjčky a účty. Ženy také častěji vyhledávají bankomat svojí banky – vysokým poplatkem za výběr z cizího bankomatu se zaobírá jen 47 % mužů. Zhruba 64 % žen si kontroluje na výpise platby kartou (jen 55 % mužů) a 87 % žen si uchovává dlouhodobě výpis (z mužů jen necelých 78 %).

Za co pouštíme chlup?
Když už jdou dámy nakupovat pro sebe, vydávají peníze hlavně za oblečení, kabelky a módní obuv. Muži řádí hlavně v hobbymarketech a obchodech s elektronikou a rádi utrácejí za technologické novinky. Podstatně víc peněz než ženy vydávají za návštěvu restaurací, barů a hospod (někdy tam nechají i třetinu měsíčního příjmu). Podle mnoha mužů ženy utrácejí za zbytečnosti, ale muži se svých „oprávněných“ zájmů vzdávají jen stěží. Na druhou stranu patologické (příliš časté a intenzivní) nakupování se týká častěji žen. Žena trpící touto kompulzivní poruchou pociťuje uvnitř sebe prázdno (což si nepřizná), a tak kolem sebe hromadí nakoupené předměty. Pocit štěstí a naplnění ovšem nikde. 

Jak jsme na tom (nejen) kolem Vánoc
✱ Víc než třetina lidí (36 %) nakupuje některé vánoční dárky až po Vánocích. Jde hlavně o oblečení a elektroniku ve výprodeji.
✱Platební kartu používají více muži. Nákup nábytku je jediná oblast, kde ženy v placení kartou trumfnou muže.
✱ On-line nakupují také více muži, přestože u žen získávají stále větší oblibu slevové portály. Ženy nakupují na internetu zejména zboží pro děti a drobnější elektrospotřebiče.

Převzato z časopisu Betynka.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře