Pro chytré hlavičky nebo rozvoj dětského mozku

Aby se mozek dětí zdravě rozvíjel a zachoval si správnou funkci až do dospělosti a stáří, potřebuje nejen kyslík a glukózu, ale i smyslovou stimulaci.

Mozek novorozence má miliardy neuronů, nervových buněk. Jednotlivé neurony si můžeme představit jako nespojené „elektrické dráty“ ležící vedle sebe. Až vzájemným propojováním nervových buněk – tvořením synapsí začínají tyto „elektrické dráty“ pracovat. Nejvyšší rychlost tvorby synapsí je v prvních měsících a letech dítěte. Čím více synapsí se podaří vytvořit, tím větší bude mozková kapacita – „síť“ pro přijímání dalších informací.

Nervové buňky se vzájemně propojují tím více, čím více je dítě stimulováno svým okolím. Nejefektivnějším obdobím je věk do 3 let. Rané dětské zážitky jsou základem nejen pro rozvoj osobnosti a učení, ale doslova formují a budují mozek. Mozek dítěte můžeme velmi jednoduše stimulovat již od raných okamžiků života, a to tím, že u něj budeme podporovat vnímání okolního světa pomocí všech pěti smyslů. 

Smysly umí stimulovat
Upoutejte pozornost dítěte především tím, čeho si běžně nevšimne.

Zrak – jde o rozvoj zrakové pozornosti, kterou věnujeme okolí, zvláště detailům. Společně s dítětem můžete pozorovat stékající vodu, uspořádání listů na stoncích, počínání mravenců pod lupou.

Sluch – pokud upoutáte pozornost dítěte na zvuky, stále je komentujte. Děti rády poslouchají vlastní hlas, objevují rytmy – tleskají a podupávají, vytvářejí zvuky – chřestí krabičkami plněnými rýží atd.

Hmat – je základním prostředkem poznávání a zapamatování si nových věcí. Společně objevujte, co znamená teplé, studené, měkké, drsné, jemné, pichlavé, hebké, suché, lepkavé, a to rukou i nohou.

Čich – v kuchyni jsou tisíce vůní koření, nakrájeného ovoce, opečeného chleba, kávy apod.

Chuť – stačí, když dítě necháte ochutnávat a upozorníte ho, že nová chuť ho může i nepříjemně překvapit

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře