Pozor na nedostatek hořčíku!

Chronická únava, nesoustředěnost, poruchy spánku nebo svalová slabost, příčiny těchto problémů se neodhalují snadno, v mnohých případech však mohou souviset s nedostatkem hořčíku.

Až třetina Čechů trpí nedostatkem hořčíku, může za to stres i špatná životospráva. Vyplývá to ze studie provedené Centrem pro výzkum a vývoj Lékařské fakulty UK a Fakultní nemocnice v Hradci Králové pod vedením renomovaného odborníka na výživu Prof. MUDr. Zdeňka Zadáka, CSc.

Mezi nejzávažnější problémy způsobené nedostatkem hořčíku patří srdeční arytmie, nedostatečné vylučování inzulinu a svalové křeče. Dále se nedostatek hořčíku projevuje bolestmi hlavy, celkovou únavou, neschopností se soustředit, bolestmi a křečemi svalů, zácpou, náchylností ke stresu a mnoha jinými poruchami. Ke zvýšené potřebě, a tím i k nutnosti zvýšeného přísunu hořčíku vedou hlavně stresové situace a zvýšená fyzická aktivita, ale zvýšit přísun hořčíku je vhodné také v těhotenství, v období kojení, při oslabení organismu chorobou či zvýšenou teplotou a samozřejmě také po požití většího množství alkoholu.

Těhotné a kojící maminky

Klepněte pro větší obrázekDostatek hořčíku je důležitý během celého života, ale jsou určité životní etapy a situace, kdy bychom měli příjem navýšit. Jednou z takových životních etap je už samý prvopočátek našeho života – hořčík je totiž důležitý pro zdárný růst plodu a kostry dítěte. A nejen proto by těhotné ženy magnesium měly přijímat ve zvýšené míře. Jeho dostatek je důležitý i proto, že se účastní značného množství metabolických dějů, které v těhotenství probíhají. Také kojící maminky potřebují zvýšený příjem hořčíku – o tom, že je tento minerál nepostradatelný nejen pro matku, ale i pro malého kojence, svědčí i vysoké koncentrace hořčíku v mateřském mléce. Prvních pět dní je v něm až 42 mg/l, postupně dochází ke snížení na 35 mg/l.

Potraviny bohaté na hořčík

Klepněte pro větší obrázek„V současném jídelníčku lidí je přítomnost hořčíku na spodní hranici. Je zajímavé, že například v jablkách se dnes nachází o 50 % méně hořčíku než v 80. letech. Velké množství hořčíku se z potravin ztrácí technologickým zpracováním," vysvětluje prof. Zadák. Denní příjem hořčíku by měl být 400–420 mg u mužů a těhotných nebo kojících žen. Ostatní ženy by pak měly přijímat okolo 300–320 mg hořčíku denně. Hořčík je ideální přijímat, stejně jako ostatní vitaminy, minerály a další tělu prospěšné látky, v přirozené formě, tedy ze stravy a minerální vody. Ve stravě je hořčík hojně zastoupen například v zelené listové zelenině, celozrnných výrobcích, luštěninách a oříšcích. Dobrou zprávou nejen pro ženy je, že se vyskytuje i v tmavé čokoládě. Lépe než z potravy se však hořčík vstřebává z vody, kde je přítomen ve formě iontů, a má proto vyšší biodostupnost než hořčík v potravinách.

Zkuste minerálku

Klepněte pro větší obrázek„Minerální voda je přirozeným a dobře dostupným zdrojem minerálů (a tedy i hořčíku), které dokáže tělo efektivně zužitkovat," dodává prof. Zadák. Pro každodenní užití jsou vhodné středně mineralizované vody s nižší koncentrací sodíku. Pro potřeby v úvodu zmiňované byla využita minerální voda Magnesia, která je přirozeně bohatá na hořčík. V průběhu výzkumu pilo 25 osob po dobu 3 týdnů denně 1,5 l této minerální vody a průběžně byl sledován obsah hořčíku v jejich krevní plazmě. Vyšetření prokázala významné zvýšení hodnot hořčíku v krvi.

Nedostatek hořčíku, jak už bylo řečeno, může vyvolat mnoho potíží, ale v tomto případě máme zdraví ve svých rukách. Stačí jen dávat pozor na to, co jíme.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře