Pomozte dítěti vytvořit si kladný vztah ke knihám

Váš mrňousek sice zatím neumí písmenka, ale vztah ke knížkám si může vytvořit už nyní. Třeba jenom prohlížením obrázků a společným čtením. Podpořte ho v tom.

Seznámení s knížkou není třeba odkládat. Klidným batolátkům lahodí přivinout se k mámě na klín a prohlížet si s ní leporelo. Povahám divokým sice není snadné předčítat, ale po malých dávkách jim čtení taky prospěje.

RADA: Aktivnější dítě klidně nechejte obracet listy, ať má na činnosti svůj podíl. Budou mu také vyhovovat říkanky, které se dají doplnit pohybem rukou, hlavy apod. Při čtení ho můžete zaměstnat také pastelkami – nechejte ho, ať si čárá.

Proč dětem číst
Ódy na kladný dopad předčítání vám zapěje každý psycholog. Čtení rozvíjí slovní zásobu, paměť, fantazii, myšlení v souvislostech, zlepšuje schopnost koncentrace, podílí se na emočním vývoji, formuje morální hodnoty a hlavně prohlubuje vztah mezi tím, kdo čte, a tím, komu se čte. Společně strávený čas u knížky je mnohonásobně citově plnější než třeba čas strávený před televizí.

RADA: Jedno dvě leporela vozte s sebou v autobuse, v autě, berte je do čekárny k paní doktorce. Zpestří dítěti dlouhou chvíli a knížky se mu zafixují jako přirozený průvodce životem.

Jak začít?
Samozřejmě prohlížením knížek s převahou obrázků (zvířátek, autíček atd.). Zpočátku se nejedná přímo o předčítání, ale spíše o komentář ilustrací. Popisujte, co zvířátko dělá, jak vypadá, jaké vydává zvuky, co právě konzumuje, co má rádo apod. O zkoumaném zvířátku můžete také připojit známou písničku. Hojně pracujte s otázkami: Jak dělá pejsek? S čím si to hraje?

RADA: Knížky ukládejte na dostupném místě, aby mělo batole ke své knihovničce kdykoli možný přístup.

Na způsobu čtení záleží!
Při čtení používejte co nejpestřejší paletu výrazů. Při dialogu měňte tón hlasu tak, aby se posluchač lépe zorientoval v tom, kdo zrovna mluví. Při napínavé části zpomalte a ztište. Ztišení u dětí vzbuzuje zvědavost. Vždy předčítejte v dobré náladě a jen ty knížky, které se vám samotným líbí. Případná znuděnost by se neblaze promítla do dojmu, který si malý posluchač z čtení odnese.

RADA: Zvolte na čtení klidnější části dne (po obědě, večer). Dbejte ale na to, aby batole nebylo příliš unavené – to by se potom nejednalo o čtení, ale uspávání.

Převzato z časopisu Betynka.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře