Pomoc, ze šatníku mi zmizela sukně!

Na své dlouhé štíhlé nohy byla Soňa náležitě pyšná a ráda je dávala v minisukních na odiv. Po druhém porodu jí ale vystouply na lýtkách křečové žíly, a teď chodí jen v kalhotách. Ale nemusela by.

Je to tak, právě druhé a další těhotenství patří k nejrizikovějším obdobím ohledně vzniku varixů. Při něm se „uplatní“ nejen ženské hormony, ovlivňující obecně vznik nemoci, ale i tlak zvětšené dělohy na pánevní žíly, který se pak přenáší do žil dolních končetin. Ale nesvádějme vše jen na nevinné robě. Žílám neprospívá ani užívání některých typů hormonální antikoncepce, nemluvě o její kombinaci s kouřením. Z 90 % jsou ale genetickou záležitostí. Nechtěné dědictví ještě v tomto případě vydatně podporuje nadváha, dlouhé stání a sezení.

Je operace opravdu nutná?
Co se vlastně děje? Postupně se mění mechanismus proudění krve, zvyšuje se tlak na žilní stěny, žíly se rozšiřují a následně se projeví i značná nedomykavost chlopní. Nohy těžknou a bolí, mohou pálit, brnět, případně je kroutí křeče. Začnou otékat kotníky. Nejhorší to bývá před menstruací a v letních parnech. Na oslabené žilní stěně se vytvoří výdutě, které jsou vidět i pod kůží.

Neléčené křečové žíly hyzdí končetiny, ale hrozí i zánětem, vznikem sraženin krve s rizikem embolie nebo se mohou rozvinout do bércového vředu, chronické žilní nedostatečnosti či onemocnění lymfatického systému. Zprvu nevinný, pouze kosmetický problém se tak může časem změnit na závažnou chorobu. Takže i lékařské řešení estetických ošklivostí lze považovat za zdravotní prevenci. Se zákrokem by se nemělo dlouho váhat, protože varixy nelze vyléčit a užíváním léků se nemůže ani pozastavit vývoj nemoci.

Co pro sebe můžeme udělat?
Hýbejte se! Mezi nejvhodnější sporty patří plavání, cyklistika a turistika, běžecké lyžování. Ani běh, aerobik, squash či sjezdové lyžování nebo posilování žílám podle MUDr. Oty Schütze výrazně neuškodí.

Hlídejte si hmotnost. Nadbytečná kila zvyšují zátěž celého krevního oběhu. I mírné snížení tělesné váhy zmírňuje bolest končetin.

Máte-li křečové žíly, pořiďte si kvalitní stahující kompresivní punčochy. Mají preventivní účinek proti hluboké žilní trombóze a otokům. Jsou vhodné i při delším cestování.

Pracujete-li dlouho vsedě, nejméně po půl hodině se projděte. Při sezení nohy nekřižte, ale dávejte je do zvýšené polohy. Zkuste spát s podloženýma nohama o 15 cm, aby byly společně s pánví nad úrovní srdce.

Nenoste těsné oblečení, prádlo či punčochy, které stahují pas a třísla, a tím omezují krevní oběh do dolních končetin. Lem ponožek by měl být široký alespoň čtyři centimetry. Vhodné jsou podpatky mezi třemi až pěti centimetry.

Zapomeňte na saunu či parní lázně a ani s horkou vodou ve vaně to nepřehánějte. Ale po úspěšně provedené operaci pozbývá toto omezení na aktuálnosti. Skvělá je na závěr studená sprcha nohou.

Do jídelníčku zařaďte potraviny bohaté na vlákniny, jako celozrnný chléb, zeleninu a ovoce. Vláknina ve stravě brání zácpě, která zvyšuje přetlak v žilním řečišti. Zbytečně nesolte! Pijte dostatek vody, ale vyhýbejte se alkoholu.

Převzato z časopisu Betynka.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře