Pomoc! Čekám dítě a mám depresi...

Všichni kolem vás vesele mrkají očima: „Raduj se, maminko!“ Jenže ono to nějak nejde…

Čekala jste úsměv a natěšené hnízdění, místo toho výkyvy nálad (s převahou té špatné), černé myšlenky, strach, pocity zmaru. I takhle některé z nás prožívaly a prožívají období, které rozzářené celebrity v lifestylových časopisech prezentují s nablýskaným pozlátkem štěstí.

Odvrácená tvář těhotenství?
Těhotenské deprese postihují jednu z pěti těhotných žen, nejsou tedy nijak vzácným jevem. JINÝ stav s sebou nese i jiné naladění. „V těhotenství dochází ke zcela zásadním dějům – celý organismus se postupně adaptuje na stav, kdy hostí ještě jiný organismus, buduje ho, živí, přizpůsobuje se mu, zkrátka je to jinak než obvykle,“ popisuje psycholožka Anita Michajluková.

„To, že během těhotenství zažívá žena výkyvy nálad, které u sebe normálně nezná, je normální – nelze očekávat, že se bude cítit jako obvykle. Je jasné, že v jejím životě bude spousta věcí jinak (zvlášť pokud čeká první dítě) – stane se matkou, s manželem už nebudou dva, ale tři a na to všechno se musí připravit a tohle vše zpracovat. Vyvstávají otázky, co jak bude, pochybnosti, zda a jak to všechno zvládne. A navíc všude v časopisech jsou usměvavé maminky s bříškem, které vypadají, že jsou nesmírně šťastné a spokojené a jen září, a tak leckterá maminka může mít pocit, že když se necítí stejně, je něco špatně.“

Uprostřed hormonální bouře
„Tyto změny jsou mimo jiné řízeny pomocí hormonů, které jsou v těhotenství vylučovány. Hormony zajišťují růst a vývoj plodu a způsobují tělesné a duševní změny budoucí matky,“ vysvětluje hormonální pochody psycholožka. „Například hormon vylučovaný štítnou žlázou urychluje látkovou výměnu, zvýšené vylučování kortizolu z kůry nadledvin napomáhá zajistit potřebnou úroveň energie, placenta vylučuje hormony, které zajišťují, aby byl plod dobře vyživován, velké množství estrogenů je nutné k tomu, aby byl zvýšen objem krve, aby se připravily prsy a mnoho dalšího. Po porodu ustane produkce hormonů vylučovaných placentou a v důsledku toho nastane náhlý pokles hladiny hormonů, což může způsobit labilitu, kterou známe i ze šestinedělí.“

Vliv deprese na dítě
Experti z Michiganské lékařské univerzity potvrdili, že děti, které se narodí ženám trpícím v těhotenství depresí, mívají vyšší hladinu stresových hormonů, tedy deprese matky má vliv na dětský endokrinní systém. Deprese budoucí matky negativně působí na miminko, může podle odborníků dokonce vyvolat předčasný porod, hrozí také podváha dítěte. Narozené miminko může mít i omezenou koordinaci a může být také méně mazlivé. Na druhou stranu vaše miminko vám odpustí projevy smutku, ty nejsou trestné! Výčitky, že ubližujete miminku, ještě prohloubí váš splín.

Jak depresi léčit?
Může se v těhotenství deprese léčit farmaky, nebo si žena musí zkrátka pomoci sama? Mgr. Michajluková říká: „Psychofarmaka jsou volba až ve velmi krajním případě. Těhotná žena potřebuje hlavně někoho, kdo její obavy, smutky a pochybnosti vyslechne a nebude jí vymlouvat, že by se přece tak neměla cítit. Myslím si, že se člověk nikdy necítí nepříjemně ‚jen tak‘, ale vždycky je za tím nějaký důvod, který se rozhodně vyplatí hledat, protože sám od sebe nezmizí, a tak je důležité se mu věnovat.“

Hledám pocit štěstí . Zn. rychle!
Pocit štěstí a pohody navozují endorfi ny. Jak přimět tělo, aby nám je denně servírovalo? Třeba vám pomohou následující tipy.

Dopřejte si dostatek pohybu. Pomůže procházka, plavání apod. Uvidíte, že se po dvaceti třiceti minutách budete cítit lépe.

Pobývejte na čerstvém vzduchu, větrejte. Zdravá míra sluníčka taky pomůže. (Princezna solimánská se uzdravila poté, co „dr. Voštěp“ prosekal stinnou zahradu.) Pokud těhotná žena své deprese nezpracuje, mohou přetrvat až do období šestinedělí. Poporodní „přecitlivělostí“ trpí každá desátá žena.

Dodejte tělu vitaminy. Únavu může např. způsobovat nedostatek železa. Nechejte si udělat testy, lékař vám ho předepíše v tabletách. V přirozené formě se vyskytuje např. v hovězím mase, rybách, obsahují ho i ořechy a luštěniny. Celozrnná mouka obsahuje o 60 % více železa než mouka bílá.

Ořechy jsou také „dobré na nervy“, jak se říká. Jen pozor na případné alergie.

Celkově odlehčete stravu, pokud trpíte „žravou“, nebo naopak nechutenstvím, měla byste se poradit s odborníkem.

Pěstujte sociální kontakty, neuzavírejte se. Samota a izolace depresi pěkně přiživuje. Je to zamotaný kruh: cítíte se bídně, a tak nechcete mezi lidi, přitom posezení u čaje s kamarádkou vás pozitivně naladí, uvidíte.

Mezi příznaky deprese patří: 
Téměř po celý den pokleslá (depresivní) nálada, snížený zájem o činnosti, které běžně vykonáváte ráda a s chutí , snížená, nebo naopak zvýšená chuť k jídlu, ztráta energie, únava, nadměrný spánek nebo problémy se spánkem, pocit zbytečnosti nebo nepřiměřené viny, snížená schopnost soustředění, přemýšlení a rozhodování, úvahy o sebevraždě. Pokud na sobě pozorujete některé z příznaků, nenechávejte si je pro sebe. Kvůli sobě, ale i kvůli miminku. Svěřte se partnerovi, lékaři, kamarádce, jednejte, začněte svůj problém řešit.

Zkuste alternativu 
Návštěva „odborníka“ v někom může vyvolávat pocit selhání – „přece nejsem blázen“. Proto se snaží vyřešit své problémy jinými cestami.

Bachova květová terapie. Esence z výtažků rostlin, stromů a keřů zharmonizují energie.
Homeopatie. Homeopatika si ale v těhotenství také raději neordinujte sama, zkušený homeopat vám poradí.

Bylinky. Ty, které na vás působily blahodárně před otěhotněním (např. rozmarýn nebo máta), se v těhotenství většinou nedoporučují používat. Mírně antidepresivně působí např. meduňka.

Jóga a dechová cvičení. Obecně prospívají i jako prevence.

Masáže. Vhodná je např. shiatsu masáž, masáže uvolňující čakry apod.

Tanec pro těhotné. Už poslech příjemné hudby působí relaxačně. Když ho doplníte ryze ženským pohybem, udělá divy.     

Převzato z časopisu Betynka.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře