Nenechte děti pohltit reklamou!

Ať se vám to líbí, nebo ne, děti se v posledních letech stávají stále zajímavější skupinou, na kterou výrobci cílí propagaci svých produktů, což platí o předvánoční době dvojnásob. Tomu, aby vaše dítě reklamy vidělo a vnímalo, nezabráníte. Můžete však zmírnit jejich vliv. Jak je to možné?

„Rodiče by měly vést dítě k tomu, aby uvažovalo nad tím, co si přeje, místo toho, aby okamžitě žádalo, co vidí,“ říká Julie Rákosová, psycholožka z poradny www.poradnaveskolce.cz. Není to jednoduchý úkol. Vyžaduje z vaší strany tvořivé myšlení a především dostatek trpělivosti. S vyšším věkem dítěte je samozřejmě návyk, že něco „teď hned potřebuje“, snazší odstranit.

Předškoláci
U dítěte v předškolním věku je potřeba hodně fantazie. Učte ho zamýšlet se nad tím, co vidí. Lze toho dosáhnout například tak, že při sledování reklamy nebo nakupování budete klást otázky, kriticky komentovat a probouzet v dítěti tvořivost: „Co bys řekl (řekla) tomu, kdybychom si něco podobného vyrobili sami? To vypadá, jako že se to pokazí. Nemusíme kupovat takové cukroví, vsadím se, že si doma upečeme lepší.“

Před vstupem do obchodu pomůže i rychlé upozornění, které pomáhá usměrnit očekávání dítěte: „Jdeme jen pro pár potravin a nic víc.“ Při samotném nákupu čtěte společně etikety výrobků, vytvoříte tak v dítěti návyk o výrobcích přemýšlet.

Mladší školní věk
Jak dítě roste, reklamní sdělení se stávají vlivným zdrojem informací o světě. „Přestože dítě mladšího školního věku reklamu pravděpodobně pozná, víme, že vůči její přesvědčovací síle však imunní nebude,“ říká Martin Smrž, marketingový ředitel ze společnosti UPC.

Svému dítěti můžete v porozumění reklamního sdělení pomoci tak, že s ním budete při sledování reklamy mluvit o důvodech jejího vzniku a vyjádřením skeptického postoje: „Co nám ta reklama asi neříká? Myslíš, že všemu, co vidíš, můžeš věřit? Co nám ten výrobce neříká? Znáš někoho, kdo takhle vypadá? Kdo takhle žije?“ Vysvětlete dítěti, že obvyklým cílem reklamy je docílit u lidí pocitu, že jim něco v životě chybí. A že vy se při nákupu konkrétních výrobků vědomě řídíte jasnými důvody a hodnotami.

S rozvojem internetu je potřeba klást velký důraz také na online reklamu. Především upozorněte své dítě, aby na internetu nikdy nezveřejňovalo osobní údaje.

Starší školní věk
Reklama, která se snaží oslovit děti ve věku 9 až 14 let, je stále účinnější. Aby výrobci získalo pozornost vašeho dítěte, reklamy se snaží místo kritického myšlení vyvolat emoce. Cílem reklamy není jen prodat výrobek, ale i pocit – vyvolat v dítěti strach z vyloučení, vytvořit v něm iluzi, že když si určitý výrobek koupí, bude se cítit líp. Odpovězte na to tím, že své dítě budete podporovat v samostatném a analytickém myšlení.

„Zkuste například při vysílání reklamy vypnout zvuk a zeptejte se dítěte, co podle něj reklama říká. Nebo ho můžete nechat reklamu poslouchat se zavřenýma očima a požádat ho, aby uhádlo, co se v reklamě ukazuje,“ doporučuje Martin Smrž. Zároveň ale svou ratolest nasměrujte, aby přemýšlela o tom, co v reklamě řečeno není. Zdůrazněte, že smyslem reklamy je prodat konkrétní výrobek nebo službu.

Teenageři a puberta
Děti v tomto věku už vcelku spolehlivě rozeznají rozdíl mezi reklamním a informačním sdělením. Přesto existují druhy a způsoby inzerce, které na člověka působí skrytě a dospívající si nemusí uvědomovat, že se jedná o přesně zacílený obchodní tah. „Dospívající často tvrdí, že ho reklama neovlivňuje. Je to naprosto v souladu s aktuálním vývojovým úkolem  - stát se nezávislým, oprostit se od autorit, i například těch mediálních. Pravdou ovšem je, že mladí lidé v pubertě či adolescenci nemusí dosud plně dospět k sebereflexi, že nevědomky dělají přesně to, co navenek odmítají. A že na ně tedy reklama může mít negativní vliv,“ popisuje psycholožka Julie Rákosová.

Obchodníci pro lepší povědomí o značce nebo konkrétním produktu využívají videohry, zábavné televizní programy a filmy – například formou takzvaného product placementu. Jejich cílem je spojit svůj výrobek s nejnovějším titulem, známým hercem a podobně. Pokud si všimnete, že postava ve filmu drží zboží určité značky, upozorněte své dítě, že to není náhoda.

Podpořit kritické uvažování o reklamě lze i zábavně-naučnou formou. Věděli jste například, že existuje New Mexico Media Literacy Project, který každoročně zaštiťuje soutěž pro děti od 5 do 12 let o nalezení nejhorší reklamy Bad Ad Contest? Pravidla jsou jednoduchá: Pokud váš potomek narazí na reklamu, k níž má výhrady, napíše zdůvodnění (anglicky, takže si ještě procvičí cizí jazyk), proč mu připadá špatná a jak by podle něj mohla být lepší. Škoda, že podobný projekt nemáme i u nás.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře