Nebojte se zdravého jídla a naučte to i své děti

Alespoň se pokusit zdravě jíst je krok správným směrem. Zkuste to také a veďte k tomu i své děti.

Pro zdravé a vyvážené stravování dětí platí podobné zásady jako v případě dospělých. V dětském jídelníčku je nutné se vyvarovat obzvlášť potravin obsahujících rafinovaný bílý cukr, ztužených rostlinných tuků, polotovarů a průmyslově zpracovaných potravin s vysokým obsahem aditiv, barviv a s prodlouženou trvanlivostí. Není vhodné nadměrné používání bílé mouky obsahující oproti celozrnné jen minimum živin, ani kravské mléko, které je velmi těžko stravitelné.

Naopak vhodnými surovinami pro přípravu dětských jídel jsou: zelenina a ovoce, z tuků olivový olej, oříšky a semínka, celozrnná rýže, jáhly, pohanka, celozrnný kuskus nebo ovesné vločky, pečivo (nejlépe celozrnný kváskový chleba bez přídavků kypřidel a ochucovadel), luštěniny, mléčné výrobky jako jsou kysané neslazené mléčné produkty, kozí produkty, žervé, ricotta apod., vejce v bio kvalitě. Maso stačí dětem 1-2x týdně (bio kuřecí, krůtí, králičí, rybí).

Dobroty s obsahem cukru a bílé mouky přispívají u dětí nejen k nadváze ale i hyperaktivitě a problémům se soustředěním. Tukové buňky se tvoří do 3 let, potom v organismu přetrvávají, takže obézní děti snadno přibývají na váze i v dospělosti. Jenže u dětí racionální motivace zpravidla selhává, zkrátka chtějí jíst, co jim chutná.

Jak je tedy naučit, že zdravé může být i dobré?
„Dítě je součástí stravování celé rodiny, nejlepší je, když dospělí jdou příkladem a společně omezí solení, smažení, zvýší přísun celozrnných obilnin a zeleniny. Je třeba dětem trpělivě vysvětlovat, proč jíst zdravě – například, že jim bude chybět síla na sport, budou zase nemocné, doma, bez kamarádů a podobně. Ale určitě nevyhrožovat ani neuplácet sladkostmi - když sníš papriku, dám ti čokoládu, nenutit děti za každou cenu dojídat. Prostě nevytvářet okolo jídla negativní emoce,“ radí zkušená výživová poradkyně Monika Divišová z centra zdravého hubnutí Wellnessia a pokračuje: „Podstatně lepší motivací je zapojit děti do přípravy jídel a nové potraviny jim nabízet s nápadem – polévku podávat v talíři s obrázkem na dně, ze zeleniny na talíři vytvořit obličej, sýr cottage smíchat s tvarohem v poměru 2:1, přidat bylinky a lehce nabírat zeleninovými „prsty“ z mrkve a kedlubny.“

Důležité je hlídat, aby děti přes den nezapomínaly pít, od 3 let cca 1,5 – 2 litry, nejlépe neslazených nápojů (pokud už sladit, tak jablečným 100 % džusem). Také pro děti platí zásada, že snídaně je základ a jíst se má pravidelně, 5x – 6x denně. „Velmi často se nám klienti svěřují, že díky změně v jejich osobním jídelníčku začali hubnout i jejich děti. Neučíme totiž klienty držet dietu, ale pomáháme jim postupně měnit celý životní styl zdravějším směrem. Do něj patří i stravování celé rodiny. Proto pokud chcete udělat něco pro zdraví svých dětí, podívejte se, co máte v lednici a na svém talíři,“ říká Monika Divišová.

www.wellnessia.cz

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře