Mají vaše děti dostatek vitamínů?

Vitaminy potřebujeme po celý rok. Jejich zvýšený příjem doporučují odborníci zejména na podzim a také v jarním období, kdy při přechodu ze zimního počasí do jarní hrozí vyšší pravděpodobnost nejrůznějších nachlazení a viróz.

Vitaminy jsou esenciální látky – tělo si je většinou nedovede samo vytvořit a musí je přijímat ze stravy. Vitaminy dělíme na dvě skupiny; existují vitaminy rozpustné v tucích (A, D, E, K) a vitaminy rozpustné ve vodě (B, C). Odborníci na výživu doporučují konzumovat vitaminy zejména přírodní cestou, tedy v potravinách.

Vitaminové preparáty je vhodné využívat v případě některých onemocnění nebo při nedostatku konkrétních látek na doporučení lékaře. Je také důležité si uvědomit, že u dětí může mít nedostatek vitaminů daleko závažnější následky než u dospělých, protože dětský organismus stále roste a vyvíjí se.

Nezapomínej na tuky
Vitaminy rozpustné v tucích přispívají k odolnosti vůči některým nemocem, podporují kvalitu pokožky, zraku aj. Protože se jedná o vitaminy rozpustné v tucích, je pro jejich správné využití v organizmu třeba zajistit dostatek kvalitních rostlinných olejů a výrobků z nich. V praxi to znamená, že takový zeleninový salát bez zálivky např. z olivového oleje nám dodá mnohem méně důležitých vitaminů.

Vitaminy rozpustné ve vodě pocházejí zejména z ovoce, zeleniny, obilovin a dále z některých potravin živočišného původu (maso, játra, vejce). Hlavní funkcí vitaminu C je podpora obranyschopnosti, jeho dostatečný příjem může výrazně zkrátit léčbu infekce. Potřeba vitaminu C u dětí je asi 50-70 mg za den, v období zvýšeného výskytu viróz doporučují lékaři až několikanásobný příjem. Vitamin C má také příznivý vliv na prevenci srdečně-cévních onemocnění či rakovinu.

Preparáty nejsou potřeba
V dnešní době mnoho maminek podává svým dětem ve snaze zajistit jim „to nejlepší“ vitaminové preparáty. Podle praktických dětských lékařů, ale zdravé dítě, které dostává pestrou a vyváženou stravu, nic takového nepotřebuje. U dítěte se zdravotními problémy je vhodné podávat vitaminové preparáty a doplňky stravy po konzultaci s jeho praktickým dětským lékařem. Vyšší příjem vitaminů je nutný zejména při rekonvalescenci po akutních onemocněních, chronických onemocněních, dále např. při některých alternativních směrech výživy (např. veganská strava).

Jak ale dosáhnout, aby byla strava dětí pestrá a vyvážená, s dostatkem všech důležitých živin, vitaminů a minerálních látek? Pro zdravý vývoj dětského organizmu je důležitý dostatek ovoce, zeleniny, mléčných výrobků, libového masa, vajec, ryb, luštěnin a kvalitních rostlinných olejů a tuků, u větších dětí také celozrnného pečiva a cereálií. A při sestavování jídelníčku používat zdravý rozum.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře