Kyselina listová: V těhotenství by vám neměla chybět

Jedním z nejdůležitějších vitamínů v těhotenství je kyselina listová. Nejen v těhotenství. Na dostatečný přísun by měla žena dbát již několik týdnů před tím, než vůbec otěhotní.

Kyselina listová patří do skupiny vitamínů B. Jedná se o vitamín rozpustný ve vodě a v těle není ukládán do zásoby. Je velmi citlivá na přítomnost vzduchu, tepla a vody. Při kuchyňské přípravě potravin obsahujících kyselinu listovou je tedy třeba postupovat velmi šetrně.

Vliv na nenarozené dítě
S nedostatečným přísunem kyseliny listové v těhotenství je spojován výskyt vrozených vývojových vad (defekty neurální trubice, deformace a znetvoření srdce, končetin, rozštěp patra, atd.). Je nezbytná pro syntézu DNA a tedy pro dělení buněk. Také se podílí na tvorbě některých neesenciálních aminokyselin. Je nezbytná pro růst a řadu procesů normálního vývoje zárodku a omezuje vznik mutací genů. Kromě vlivu na vývoj plodu lze z některých studií usuzovat, že dostatečný příjem kyseliny listové má vliv na vyšší porodní hmotnost miminka a omezuje riziko předčasného porodu.

Proto je příjem kyseliny listové důležitý především před těhotenstvím a v prvních dvanácti týdnech těhotenství, kdy dochází k vývoji dítěte. Riziko vzniku vývojových vad se sníží o 70%. Ke vzniku vývojových vad, které jsou s nedostatkem kyseliny listové spojovány, dochází ovšem ještě před 28. dnem těhotenství - tedy zpravidla ještě před tím, než si žena uvědomí, že je těhotná.

Doporučená denní dávka je stanovena na 400 mikrogramů na den, u těhotných na dvojnásobek - tedy na 800 mikrogramů na den. I když u vyšších dávek nebyly pozorovány žádné negativní důsledky, nedoporučuje se, aby denní příjem překročil 1mg - při vysokých dávkách by mohla kyselina listová zakrýt nedostatek vitamínu B12.

Velmi důležité je dbát na dostatečný příjem kyseliny listové minimálně jeden měsíc před otěhotněním a první tři měsíce těhotenství.

Podle některých výzkumů je syntetická forma kyseliny listové vstřebávána lépe než přírodní forma. V přírodních zdrojích se vyskytuje ve formě tzv. folátů, které jsou vstřebávány jen asi z 30 - 50%. Nejvyšší obsah má listová zelenina (především špenát, kapusta a růžičková kapusta, brokolice, chřest aj.). Dále je kyselina listová v nejrůznějších druzích ovoce (především citrusových plodech), z masných produktů pak zejména v játrech, dále ve vejcích, kvasnicích atd. Ve většině multivitaminů určených pro budoucí maminky je kyselina listová přidávána - proto, pokud berete těhotenské vitamíny, je vše v pořádku.

Kromě těhotných žen trpí nedostatkem i starší lidé a alkoholici. Dále má kyselina listová vliv při prevenci proti srdečním chorobám a rakovinou děložního hrdla či střeva.

Interakce s ostatními vitamíny a minerály:
V některých případech může příjem kyseliny listové maskovat problémy spojené s nedostatkem vitamínu B12. Při vysokých dávkách kyseliny listové může dojít k poruchám vstřebávání zinku. Kyselina listová by neměla být přijímána spolu s některými léky, v takovém případě je nutná konzultace s lékařem.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře