Jóga vás připraví i na porod

Chcete si užít těhotenství bez komplikací, být stále fit a v pohodě a v klidu porodit? Začněte cvičit těhotenskou jógu. Zn.: Ověřeno!

Jógu cvičím asi sedm let a za tu dobu jsem si našla lektorky, jejichž styl mi plně vyhovuje. Chodím do pražského studia Karma Yoga, které založila Veronika Carmanová s Editou Kučerovou Plzákovou. Obě se józe věnují již dlouho a cvičení kombinují s celostním přístupem k životu. Během jejich hodin se zapotíte i si srovnáte myšlenky. K Veronice jsem chodila i během jejího těhotenství, cvičila ještě dlouho po 30. týdnu a v podstatě s námi dělala všechny pozice. Když jsem zjistila, že jsem sama těhotná, ani na moment mě nenapadlo, že bych přestala cvičit.

Jen jsem svou obvyklou hodinu dynamické jógy vyměnila za jógu těhotenskou. Některé jógové pozice – zejména obrácené (stoj na hlavě, svíčka...) a rotované (přetáčení boků, ruka proti noze...) – se v těhotenství nedoporučují, protože nepřirozeně stlačují miminko, naopak jiné jsou vhodné, protože jej stimulují, nebo naopak hýčkají.

„Pravidelným cvičením jógy v těhotenství lze předejít mnoha komplikacím s ním obvykle spojovaných. Jemným protažením celého těla a klidným dechem se zprůchodní cévy a žíly a okysličí svalstvo, neotékají potom tolik ruce ani nohy, nebolí klouby nebo záda, nezadýcháváte se. S rostoucím bříškem se přesouvá těžiště dopředu a vzrůstá tlak v bederní oblasti, funkční ohebné svalstvo zad jej zmírní,“ vysvětluje Tereza Cíchová, lektorka těhotenské jógy ve studiu Karma Yoga a certifikovaná dula.

Vyberte si ten vyhovující styl

Vybrat si můžete z mnoha kurzů těhotenské jógy, tzv. gravid jógy – dynamické, jemnější, zaměřené na posílení pánevního dna či na dech. Některé lektorky jen cvičí sled pozic, tzv. ásan, jiné je doplňují vysvětlujícím komentářem, další se v každé lekci zaměřují na jiné části těla. Doporučuji si nejdříve vyzkoušet jednu hodinu, klidně v různých studiích, a vybrat si to, co vám nejvíc vyhovuje. Poznáte to snadno, lektorka je vám příjemná, cvičení vás baví a cítíte se po něm odpočatá a protažená. Mně po letech dynamického cvičení s Veronikou a Editou vyhovuje jemná jóga s Terezou.

„Lekci jógy vnímám jako prostor, kde může být těhotná žena v klidu sama se sebou a s dítětem v děloze. Moderní doba je příliš rychlá a těhotným ženám neumožňuje vnímat plně své tělo a dítě v něm. Jóga je takovým zastavením, zklidněním a uvědoměním si svého těhotenství. Přitom vnímání vlastního těla je pro porod klíčové a právě jemná jógová praxe v kombinaci s klidným dechem nás to učí,“ popisuje Tereza Cíchová.

Jednotlivé pozice zahrnují protažení rukou, nohou, srovnání zad, hrudníku a ramen, učí vás vzpřímený sed i postoj. „To je důležité nejen pro vás, ale i pro dítě. V břiše má nejlepší podmínky, pokud máte pružnou a vzpřímenou páteř. Naopak pokud sedíte shrbená, dítě se musí vejít do menšího prostoru a může mu to ztěžovat zaujmout nejvhodnější pozici pro přirozený porod,“ vysvětluje Tereza Cíchová. Schopnost uvolnit se doceníte zejména při porodu. Dítě vypuzují stahy dělohy, což je velká námaha. Pokud se umíte mezi kontrakcemi uvolnit, můžete tak mnohem lépe nabrat sílu na další.

K tomu napomáhá klidný dech i mnohokrát zažitý pocit uvolněného těla. „Tělo má velkou moudrost a ví si rady, co je pro něj dobré a co ne. Pokud je žena zvyklá své tělo vnímat během těhotenství, je to pro ni snazší i během porodu,“ doporučuje Tereza Cíchová, která porodem jako dula provází.

Od dvou proužků do porodu

Kdo pravidelně cvičí, pro toho může být představa těhotenství bez sportu hrozivá. Jógu lze praktikovat po celou dobu, některé ženy se protáhnou ještě pár hodin před porodem. „Obecně se doporučuje začínat cvičit až po ukončení prvního trimestru, zejména kvůli tomu, že první tři měsíce bývá žena velmi unavená v důsledku hormonálních změn. Pokud se ale cítí dobře, může cvičit rovnou. Stejně tak může začít cvičit i žena, která se sportem skončila na střední škole. Cviky jsou nenáročné, provádějí se pomalu a v rytmu dechu a žena cvičí podle sebe, co zvládne, co je jí příjemné. To je v těhotenství obzvlášť důležité – naučit se naslouchat svému tělu a respektovat jeho potřeby,“ vypráví Tereza Cíchová.

Jógu lze cvičit i při očekávání dvojčat, u rizikového těhotenství se poraďte se svým gynekologem. Než jsem otěhotněla, všichni lékaři mi říkali, že určitě půjdu na rizikové. Smířila jsem se s tím a s každou kontrolou jsem to podvědomě očekávala. Teď jsem ve druhé půlce, nic mě nebolí, otoky jsem ještě nezažila, dobře spím a během dne nejsem unavená. Že jsem těhotná, poznám jen podle toho, že už si nedohlídnu na špičky.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře