Jaké jídlo je v těhotenství (a při kojení) tabu?

Je nutné pamatovat na to, že v těhotenství nevyživujete jen sebe, ale i plod, který vám roste pod srdcem. Obdobně je to i v případě kojení.

V těhotenství je třeba dbát na co nejkvalitnější stravu. Jde o to, aby se do organismu těhotné ženy, dostaly všechny potřebné živiny, vitamíny a minerály. Rozhodně se během těhotenství vyhněte alkoholu. Alkohol může způsobit mentální retardaci dítěte či problémy v chování. Dokonce i některé bylinné čaje nesou vůbec pro těhotné vhodné, vždy si důkladně pročtěte příbalový leták.

V neposlední řadě se vyhněte nápojům s kofeinem – káva, čaj, cola (kofein obsahuje i čokoláda!). Kofein narušuje vstřebávání železa a způsobuje pálení žáhy. Může tak negativně působit na vyvíjející se plod a zrychlovat srdeční činnost.

Potraviny nebo nápoje, které nemají velkou výživovou hodnotu, by měly být konzumovány v minimálním množství. Do této skupiny se řadí sušenky, cukroví, brambůrky, popcorn, instantní polévky, limonády, bílé pečivo a další na jednoduchý cukr bohatá jídla. Tyto tzv. „prázdné kalorie“, které neobsahují vitamíny, minerály a další výživné látky vedou k velkému přírůstku na váze a nejsou vůbec prospěšné pro rozvoj plodu.

Pozor na mořské ryby, mohou obsahovat rtuť, sladkovodní zase bývají často kontaminovány pesticidy a dalšími toxiny. Toxiny bývají především akumulovány v tuku, takže je vhodné omezit především příjem tučných ryb.

Kvůli nebezpečí salmonelové infekce je doporučováno vyhýbat se všem jídlům ze syrových vajec. Také málo vařené či syrové maso může obsahovat řadu bakterií, včetně nebezpečné toxoplazmózy. Pokud jde o maso, je dobré se vyhnout i vnitřnostem hospodářsky chovaných zvířat, mohou obsahovat zbytkové hormony a toxické látky z přijatého krmiva.

Pokud si ráda dopřáváte plísňové sýry a to především sýry typu niva či hermelín, během těhotenství na ně můžete zapomenout. Podporují totiž rozvoj kvasinek a mykóz v organismu.

V neposlední řadě vždy dbejte na kvalitu potravin. Zejména prohlížejte potraviny kvůli plísním. K plísním jsou náchylné především ořechy, ovoce, zelenina, chléb, obiloviny, sýry či koření. Potraviny chemicky konzervované a obsahující umělá sladidla. Tyto potraviny by raději měly být omezeny na minimum.

A jaké potraviny jsou tabu během šestinedělí?
V šestinedělí se opravdu vyhněte všem potenciálně nebezpečným potravinám, dráždivým a nadýmavým.

Nadýmavé jsou luštěniny (čočka, hrách, fazole…), zelí kysané i syrové, čerstvá cibule, čerstvý hrášek, perlivé nápoje, čerstvé pečivo a chléb, čerstvá kynutá těsta, celozrnné pečivo, individuálně i další potraviny, které víte, že nadýmají vás (kapusta, kedlubny, ředkvičky, melouny, salátové okurky…).

Mezi dráždivé patří citrusové plody, jahody, rajčata, ostré koření, česnek, neředěné džusy
A samozřejmě absolutní tabu by pro vás měl být opět alkohol, káva a cigarety.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře