Dětskou obezitu mají na svědomí rodiče!

Stoupající počet obézních dětí a dospívajících označují praktičtí lékaři za alarmující. Za posledních 15 let se u nás zvýšil jejich počet dvaapůlkrát. V roce 1996 bylo pod trvalým lékařským dohledem 10 400 dětí, v roce 2010 to už ale bylo 27 900 dětí.

Obecně lze říct, že jsou dvě základní příčiny dětské obezity, a to genetické předpoklady a vliv vnějších faktorů; špatná výživa již od prvních let života, snižující se fyzická aktivita dětí a způsob života celé rodiny, která se často stravuje ve stresu a bez toho, aniž by se společně sešla třeba u večeře.

Základním kamenem úrazu je ale právě vyšší energetický příjem a nízký energetický výdaj. Děti dnešní doby tráví čas raději u počítače a různých herních zařízení, než aby běhaly venku a trávily čas hraním s kamarády. Mnoho rodičů už navíc od příprav klasické školní svačiny upustilo a potomkovi raději věnuje peníze, aby si svačinu koupil ve škole třeba z automatů. A to určitě není ideální. I proto připravil Penny Market ve spolupráci s výživovou poradkyní Petrou Hamerskou již druhý ročník osvětového projektu Zdravá výživa do škol. Loni se jej zúčastnila téměř tisícovka dětí z celé republiky, letos se plánuje účast zhruba stovky další základních škol. Novinkou letošního ročníku je soutěž mezi školami o nejlepší domácí svačinu. Ta vítězná bude odměněna workshopem s Martinem Škodou, nadějným mladým kuchařem.

„Projekt Zdravá výživa do škol dětem ukazuje, že zdravé jídlo nemusí být jenom něco, co jim nechutná, často navíc jenom proto, že to neznají,“ říká Petra Hamerská, výživová poradkyně, a dodává „dětem se také snažíme vysvětlit, že důležitý je právě i pohyb, snažíme se jim jednoduše přiblížit všechny souvislosti tak, aby si každé z nich alespoň základní spojení o rovnováze jídla a dostatečné pohybové aktivity uvědomilo.“

A na závěr jedna zajímavost; zelenina většinou není u dětí v oblibě, ale věděli jste, že pokud ji čerstvou své dítě nenaučíte jíst, vystavujete je mimo jiné až třináctkrát většímu riziku vzniku chronické zácpy? Ta ho pak bude provázet celým životem… Zkuste se proto na snídaně a svačiny svých dětí více zaměřit.

Desatero zdravé dětské výživy

1. Pravidelné jídlo - pestrá a rozmanitá strava v pravidelných porcích;  pětkrát až šestkrát denně, velikost porcí dle růstu a  fyzické aktivity bez přejídání ale i bez hladovění
2. Zdravá výživa - v jídelníčku by měla být jasná preference zeleniny a ovoce (ideální je pět porcí denně), celozrnných potravin, drůbeže a libového masa, ryb, mléčných výrobků a dostatečný příjem vlákniny
3. Kvalitní bílkoviny - nesmí chybět zdroje kvalitních živočišných i rostlinných bílkovin (luštěniny, ořechy, cereálie, ryby a drůbež)
4. Mléčné výrobky – i zakysané, denně dvě až tři porce v polotučné variantě (tedy ani light, ani plnotučné)
5. Bez soli - omezení příjmu soli na maximálně pět gramů denně (tzn. kávová lžička) – jak dosolováním jídle, tak sníženou konzumací potravin se skrytou solí (brambůrky, solené oříšky, uzeniny, fast food)
6. Bez cukru - střídmá konzumace cukru – pozor na sladkosti a slazené nápoje, tučné potraviny, smetanové výrobky a bílé pečivo
7. Raději rostlinné než-li živočišné - preference rostlinných tuků a olejů (například olivového a řepkového) nad živočišnými a ztuženými
8. Pijeme! - dostatečný pitný režim v rozsahu 1,5 až 2 litrů denně (preference neperlivé vody, neslazených tekutin; ovocné čaje, zeleninové šťávy i minerálky)
9. Hýbeme se! - dostatek pohybové aktivity – dvakrát až třikrát týdně alespoň jednu hodinu, aby byl vyrovnán energetický příjem s výdejem
10. Fungujeme jako rodina - fungování rodiny jako vzoru zdravého způsobu života, správné a pestré životosprávy a prevenci nemocí

Zdroj: Petra Hamerská & Penny Market

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře