Chodidla? Jsou jako mapa našeho těla...

Už před pěti tisíci lety přišli v Číně na to, jak důležité je mít zdravá chodidla, a proto o ně patřičně pečovali. Platí to i pro vás?

„Bolí mě nohy,“ to je pravděpodobně jedno z nejčastějších postesknutí, které od nastávajících maminek uslyšíte. Možná se to týká i vás – trápí vás otoky, křečové žíly, v noci vám trne v lýtkách, nebo vám po nich naopak běhají mravenci. Asi i vy byste nohy v těhotenství raději odložila někam do úschovny a po porodu je zase vzala na milost. O nohy je třeba pečovat po celý život, a v jiném stavu zvlášť. Ale odborníci vám určitě potvrdí, že si ženy hlídají hlavně rostoucí bříško, „naběhlé“ kotníky neřeší skoro vůbec, i když je lékaři na ně upozorňují, o chodidlech ani nemluvě.

Bolesti nohou a chodidel jsou velmi nepříjemné. První pomocí a nejrychlejší úlevou pro unavené a bolavé nohy je podle gynekologa Romana Chmela zvýšená poloha, kterou by si těhotná měla dopřávat, kdykoli je to možné. Při sedu je vhodné položit si nohy na stoličku nebo taburet, poloha vleže s podloženýma nohama jí dokáže ulevit ještě rychleji. „Důležitou prevencí proti bolestem chodidel jsou správné boty, a ve druhé polovině těhotenství to platí dvojnásob. Dopřejte si kvalitní a pohodlnou obuv s pevnou podrážkou, nejlépe bez zvýšeného podpatku,“ doporučuje. „Kromě pohodlí je to při zvětšujícím se bříšku i nejbezpečnější.“

Tlačí vás podlaha?
Musíte v práci hodně stát? Vadí vám i těch pár hodin v kuchyni u vaření? Vaše chodidla úpí, kdykoli se na ně postavíte? Možná je to proto, že jste o ně doposud dost nepečovala. K nohám totiž neodmyslitelně patří a vyšší váha v jiném stavu jim dává zabrat. Jak zdůrazňuje Iva Bílková, fyzioterapeutka z FYZIOkliniky – Centra fyzioterapeutické péče, v těhotenství dochází ke zvýšení některých hormonů v krvi. „Ty způsobují zvýšení elasticity měkkých tkání (vazy, svaly, šlachy, kloubní pouzdra). Tento proces je velmi důležitý pro změny poměrů v pánvi a hrudníku. Rostoucí miminko ve vašem bříšku musí mít pro svůj zdravý vývoj dostatečný prostor. Díky větší pružnosti vaziva mohou povolit klouby v oblasti pánve, kyčlí a žeber. A zároveň se zvýší elasticita pánevního dna pro snadnější porod. Na druhou stranu má tahle zvýšená elasticita i negativní vliv.

Hormony neovlivňují jen vlastnosti svalů, šlach, vazů a kloubů v oblasti trupu, ale pružnost kloubních pouzder naroste v celém těle.“ Přibývající kilogramy pak podle fyzioterapeutky Ivy Bílkové vytvářejí tlak na drobné klouby nohou, u nichž dochází i k povolení kloubních pouzder a vzniku tzv. ploché nohy. „Zpočátku není zborcení klenby nohy bolestivé. Nastávající maminka může pociťovat jen ‚nepohodlí‘ nohy, únavu, někdy brnění nebo se jí může zdát, že nohu zespodu tlačí zem – obzvláště při stání bosou nohou delší dobu na ‚tvrdší‘ podložce (například u vaření při stání na plovoucí podlaze). Pokud se zborcení klenby neléčí, může dojít k dalšímu zhoršení, které už bude bolestivé. Například ráno při vstávání z postele chvilku trvá, než se noha ,rozchodí‘, při delším stání na zastávce či třeba ve frontě vás tlak či bolest v noze bude nutit přešlapovat na místě.“

Nečekejte, až přijde bolest
Nenechte své nohy osudu, nosit vás budou muset ještě řadu let. Pokud už jste jim péči nevěnovala, než jste přišla do jiného stavu, aspoň teď jim dejte, co potřebují. Žádné obtíže nepodceňujte a raději se poraďte s lékařem – předejdete tak případným komplikacím. Jste-li v pořádku, dopřejte si dostatek pohybu. Svižné procházky o rychlosti 6 kilometrů za hodinu působí podle Ivy Bílkové například jako prevence proti vzniku křečových žil. „Jestliže už na sobě otoky dolních končetin nebo rozšíření žilek pozorujete, noste kompresivní punčocháče (ve zdravotnických potřebách mají i variantu se širším klínem v oblasti břicha). A pokud jde o zborcení příčné nebo podélné klenby chodidla? Tomu můžete předejít pravidelným cvičením – ‚posilováním‘ svalů na plosce nohy a svalů v oblasti lýtka a bérce…“

Převzato z časopisu Betynka.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře