16. až 18. měsíc: Intenzivní vývoj

Období od roku a půl je charakteristické intenzivním rozvojem v oblasti motoriky, myšlení i řeči. Vaše dítě už v tomto věku bude nejen dobře chodit, ale také běhat tam a zpátky, chodit po schodech oběma směry a udrží dobře rovnováhu.

Pro dítě stále existuje pouze přítomný čas, stejně tak prostor. Dítě si prozatím pamatuje jen to, co ho zaujme a co mu připadá zajímavé. I složitější úkoly už začíná zvládat. Pokud mu řeknete, aby si přineslo z kuchyně třeba hrneček nebo láhev s čajem, zřejmě tam skutečně dojde a přinese je.

Jestliže v minulém období některé dítě dokázalo namalovat čáru, v tomto období už čmárají téměř všechny děti, a to nejen po papíře. Může se tak stát, že čmáranice budete nacházet všude po bytě - na stěnách, dveřích, pelesti postele i v knížkách. Vaše dítě si tak rozšiřuje svoje dovednosti. Batole však nebude jen ničit, bude se věnovat také jiným, příjemnějším činnostem, holčičky (ale i chlapečkové) se budou rády česat, rády se budou oblékat a možná si i oblíbí čištění zoubků.

Velký rozvoj nastává také ve vývoji řeči - a i zde platí velké rozdíly mezi jednotlivými dětmi. Některé již drmolí, zpívají si pro sebe a snaží se s vámi recitovat říkanky. Některé děti mluví zřetelně, jiné řeknou sotva pár slov. Netrapte se tím a nebuďte zoufalí, pokud na něj budete vyvíjet přehnaný nátlak, nebude se mu chtít mluvit vůbec. Důležité je jedno: Pokud v osmnácti měsících dítě rozumí vašim pokynům, které mu sdělíte tak, aniž byste přitom ukazovali rukama, a pokud trochu žvatlá, pak zřejmě o žádný defekt nepůjde a dítě začne prostě mluvit později. Všechny činnosti, které s dítětem provádíte, komentujte, ukazujte, pojmenovávejte, opakujte po něm to, co samo řeklo.

Co vše už může vaše dítě umět:
• Většina dětí chodí a běhá bez problémů, umí se zastavit, otočit. Polovina se už v 16. měsíci učí šplhat, kam se dá.
• Umí zvednout drobné předměty a dávají již přednost jedné ruce.
• V osmnácti měsících už některé děti dovedou šlapat na tříkolce.
• Dítě je v období pokusů a omylů - všemu se pokouší přijít na kloub.
• Napodobuje rádo všechno, co vidí.
• Drmolí si pro sebe, používá 6-20 slov, některé děti umějí 20-70 slov.
• Dovede vykonávat složitější úkoly, které již vyžadují paměť.
• Umí se najíst lžičkou a napít z hrnečku. Většina dětí má svou oblíbenou hračku a začíná více projevovat emoce.
• Mnoha dětem v tomto věku už stačí jen „jedno“ spaní přes den.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře